sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 דוד שחר של זיכרונות אלה . קיומו של זיכרון זה מותנה בהיותו משמעותי לבני הקבוצה, המממשים אותו לממדים חושיים וחווייתיים . מימושו עשוי לכלול ציוני דרך היסטוריים המשמעותיים לבני החברה ויתמקד בפרקי זמן בעלי משמעות דרמטית, בהתנסויות ייחודיות וכן באירועים טראומטיים שונים . יצירת מיתוסים מהווה ביטוי אקטיבי ולרוב מודע של עיצוב הזיכרון הקולקטיבי . אף על פי שזיכרון קולקטיבי עניינו בייצוגי העבר, המחקרים העוסקים בו מצביעים על מחלוקת בעניין מידת חשיבותה של ההיסטוריה בעיצובו . יש הרואים בה מרכיב מרכזי של הזיכרון הקולקטיבי, ויש המציינים את המתח שבין הזיכרון הקולקטיבי 10 לזיכרון ההיסטורי . מחלוקת זו בולטת בחקר המיתוס הלאומי . אתוס ומיתוס לאומי חברה לאומית זקוקה למסגרות תפיסתיות שבאמצעותן תוכל להבין ולפרש את המציאות . מיתוסים לאומיים הינם דוגמה למסגרת תפיסתית שבאמצעותה ניתן פירוש לעובדות היסטוריות, בהתאם לצרכים ולעמדות הדומיננטיים השוררים בחברה . מבחינה זו, המיתוסים הלאומיים, שהינם דוגמה מובהקת למיתוסים היסטוריים, ממלאים תפקיד מרכזי ביצירת זיכרון היסטורי משותף ובביסוס לגיטימציה לקיום הלאומי . כפי שנטען לעתים, מיתוסים מתאפיינים בהוויה חמקמקה וטומנים בחובם בעייתיות בקביעת הקריטריונים המדעיים, זאת בשל ריבוי פרשנויות סובייקטיביות לעומת מדדים מחקריים חד- 11 כדי לעמוד על טיבה ועל היבטיה השונים של תופעת משמעיים . 10 . : Bruce Lincoln, Discource and the Construction of Society, New York Routledge, 1989 11 . ניר מן, "זהרה לבטוב - גיבורת מופת או מיתוס ? ", קתדרה 118 ( תשס"ו ) , עמ' 146 ; הנרי נפתלי אטלן, אלו ואלו : ביקורת הדדית של המדע והמיתוס , תרגום : דן דאור, תל אביב : עם עובד, ,1994 עמ' 222 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help