sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

סוף המאה התשע עשרה בתרבות הרוסית והשלכתו על הציונות | הדטרמיניזם המרקסיסטי היה אופציה אחת מני סוגים שונים של דטרמיניזם – מדעי, פילוסופי, פסיכולוגי ותיאולוגי – שהעסיקו את המחשבה הרוסית בסוף המאה . אם נתבונן, למשל, בתוכן העניינים של הירחון ה״מרקסיסטי-מדעי-ספרותי ופוליטי״ Nachalo , שהופיע בין ינואר למאי 99 , נראה שבעיני שכבת האינטלקטואלים היה המרקסיזם תיאוריה ששכנה בכפיפה אחת עם פילוסופיה הדוגלת בספקנות קיצונית נוסח שסטוב, עם יצירות ספרות הדקדנס והסימבוליזם שתורגמו מצרפתית, עם ניטשה 4 ועם הרומן בהמשכים של מרז׳קובסקי ״תחיית האלים״ . את הנטישה ההדרגתית של חשיבה פוזיטיביסטית אפשר לראות יפה במחשבת הציונות של סוף המאה : תפיסת הציונות של משה לייב ליליינבלום בסדרת מאמריו ( שפורסמו תחילה ברוסית ואחר כך תורגמו לעברית ) – ״בעיית היהדות וארץ- ישראל״ ( ) , ״על תחית-ישראל באדמת ארץ-אבותיו״ ( 4 ) , ״אהבת-ציון, ציונות ומתנגדיהן״ ( 9 ) – טבועה בחותמה המובהק של החשיבה הפוזיטיביסטית, כמו מאמרי הביקורת שלו, שבהם חיפש בספרות העברית רק שירות מועיל ומעשי לבעיות החברה היהודית . גם אחד העם – כמוהו כניקולאי מיכאילובסקי, הוגה הדעות ומבקר הספרות המוביל בשנות השמונים והתשעים ברוסיה – משתמש בסגנון הטיעון של הפוזיטיביזם המדעי האנגלי והצרפתי, מציב תהליכים סוציולוגיים ותרבותיים בנוסחאות ביולוגיות ופיזיקליות ומדגיש וחוזר ומדגיש את הערך העליון של מוסר ״אובייקטיבי״ . המצב שונה אצל סופרים והוגים שהופיעו בשנות התשעים . השינוי ניכר במהלך כתיבתו של ביאליק : לעומת קריאה לעבודת בנייה של המפעל הלאומי באמצעות ״כל טיפה של זעת אפים״ בשירו ״ברכת עם״ ( 94 ) , ב״למתנדבים בעם״ ( 900 ) מדובר על ״צחצוח חרבות עם רננת התהלים״ של ימי המכבים, על הצורך בקורבנות מכל סוג שהוא ( ״כל קורבן – יֵרָצֶה, כל מתת – נאמנה״ ) ועל חשיפה מיסטית של ניצוצות מתוך ״הררי הנשף״ ש״עלינו נערמו״ . למרות הקִרבה של פייארברג לאידיאולוגיה של אחד העם הניסוחים של הציונות בנובלה שלו ״לאן ? ״ ( 9 ) מבטאים את חדירת הלכי הרוח הניאו-מיסטיים של הסימבוליסטים הרוסים לעולמו של המשכיל העברי . על רקע זה אפשר לראות את התפיסה המיסטית של הציונות בתורתו של א״ד גורדון לא רק כנובעת 5 אלא גם כהד יהודי-ציוני ל״מהפכת הרוח״ המיסטית הרוסית, ובייחוד ממקורות היהדות, לרעיונות של סולוביוב ( שכאמור, התעניין מאוד במיסטיקה יהודית ) שהזינו אותה . לעומתם, אורי ניסן גנסין מציג בסיפורו ״ז׳ניה״ ( נכתב ב- 90 , נדפס לראשונה ב- 904 ) את הפעילות הציונית בעיירה כמהומה חולפת, אשליית מהפכה, שאינה מסוגלת 4 תוכן העניינים של כתב עת נדיר זה פורסם בשנתון Issledovania po istorii russkoi mys, Moscow pp . 524 – 535 1998, 5 על כך בספרו של א׳ שפירא, אור החיים ב ״ יום קטנות ״ : משנת א ״ ד גורדון ומקורותיה בקבלה ובחסידות , תל אביב 996 .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help