sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שמעון זנדבנק 12 הֵם לְבַדָּם בַּקֶּצֶף מָצְאוּ אֶת יָדָם הַקָּרָה ( "לבנות קונכיות השתיקה", עמ' 11 ) . הניגוד הזה בין מערבולת החיים לשתיקת האמנות עתיד לחצות את מרחב שירתו של פגיס לכל אורכו . אבל השתיקה שייכת לאמנות הפלסטית, לא לאמנות המילה . השירה אינה שותקת, היא מדברת . וכשהיא מדברת מיתוסף ללובן ולקור אלמנט הכרחי לדיבור : הסימוּן . בשיר אחר מתוך הקובץ המוקדם "שעון הצל", "גני נכר" ( עמ' 45 ) , הקורא למשורר לשיר על גנים, 2 מיתוספים ללובן ולקור אימז'ים של ראי, בבואה וזכוכית . הגנים שהמשורר נקרא לבוא ולשיר להם "צָמְחוּ בִּרְאִי", עומדים כמו בתוך "בָּבוּאַת צִבְעוֹנִין" . כלומר הם משקפים, מסמנים, משהו . נכנס כאן יסוד מימטי שהוא הכרחי לשירה מעצם היותה עשויה מילים ; האמנות, כשהיא מופשטת, יכולה גם בלעדיו . היסוד המימטי מגשר על אותו ניגוד שהזכרתי . הוא מפגיש את הסירות השחורות עם הקונכיות הלבנות, את החיים עם האמנות . המימזיס מביא את החיים אל האמנות . ביטוי אלגנטי למפגש הזה נותן פגיס בשיר מוקדם אחר, "האגרטָל" : אֶת הַזֶּרֶם הַגֵּא הַנִּמְהָר הַזְּגוּגִית הָרוֹגַעַת חוֹבֶקֶת . הַגּוֹעֵשׁ, הַשּׁוֹפֵעַ מֵהַר מָצָא אֶת דְּמוּתוֹ בִּזְרוֹעַ הַשֶּׁקֶט . נָגַע הָאוֹר בִּשְׁנֵיהֶם וְטָהַר : מֵחֵיק הַזְּגוּגִית בְּשַׁלְוָה מְלֻטֶּשֶׁת, מִזֵּכֶר הַזֶּרֶם — מִנַּפְשָׁם הַשְּׁקוּפָה בּוֹקַעַת הַקֶּשֶׁת ( עמ' 53 ) . שוב ניצבים זה מול זה שני הקטבים — החיים והאמנות, הזרם הגועש והשֶקט — אבל השקט משַׁקף . זהו שקט של זגוגית משקפת, שקט מימטי, ואילו הזרם, זרם 2 השורה הראשונה של השיר הזה היא תרגום פתיחת אחת הסונטות לאורפאוס של רילקה . ראו ריינר מריה רילקה, הסונטות לאורפאוס ( תרגם מגרמנית שמעון זנדבנק ) , תל אביב : עם עובד, 2007 , עמ' 57 .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help