sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | במעגלי אמונה מתגלה לעיתים שהזולת אינו דובר אמת או אינו מהימן, יוצא ההפסד בשכר של קיום מערכת יחסים הנשענת על אמון . האמונה היא אפוא תופעה מצויה בחיים האנושיים, ומשמעויותיה הן מתן אישור לטענות והבעת אמון בבני אדם ובמקורות מידע וידע . השאלה היא אם המשמעויות האלה נכונות גם באשר לאמונה הדתית, אמונה במובן התאולוגי, המשקפת מציאות טרנסצנדנטית . לכאורה גם עיקרי האמונה הדתית מנוסחים כטענות המחייבות ראיות . ולכאורה אפשר להמציא ראיות הנשענות על מושג האל ועל ההתבוננות בעולם הטבעי והאנושי, כמו שמראה ההיסטוריה של התאולוגיה . נוסף על כך, האמונה הדתית נשענת על הבעת אמון במקורות הנחשבים מהימנים : המסורת ההיסטורית של ההתגלות ושל הנבואה המתגלמת בכתבי הקודש ומסורת ההנהגה הדתית, העוברת מדור לדור . תאולוגים כגון ג'ון היק ( 1922 – 2012 ) מדגישים את הרציפות בין האמונה כאופן הכרה מצוי ובין ההכרה הדתית . היק מדבר על נטייתו של האדם לפרש את ניסיונות חייו מכמה 3 גם ויליאם ג'יימס ( 1842 – 1910 ) וכמה נקודות מבט, לרבות נקודת מבט דתית . טוען שאמונה במובן של הבעת אמון קיימת בכל תחומי החיים ובייחוד בתחום החברתי . כשם שהאדם מביע אמון בבני אדם אחרים, כן דרוש אמון ביחסו אל הטרנסצנדנטי . אמון בלא סייג הוא תנאי הכרחי ויסודי לשינוי נקודת המבט 4 בעמדתם זו ולגיבוש הבנה חדשה של המציאות — ממאפייני התודעה הדתית . התאולוגים האלה מבקשים לתמוך בטענה שהאמונה הדתית היא אופן הכרה מצוי ומקובל בניסיון חייו של האדם . לעומתם פילוסופים אחרים, כגון סרן קירקגור ( 1813 – 1855 ) ולודוויג ויטגנשטיין ( 1889 – 1951 ) , חוזרים ומדגישים את דבר ייחודה ומובחנותה של האמונה הדתית מכל אופן הכרה אחר . בהרצאותיו על האמונה, שיצאו לאור לאחר פטירתו, ויטגנשטיין מורה על ההבדל בין השיח הרגיל ובין השיח הדתי בשימוש הלשוני במילים "אלוהים" ו"להאמין" : "אם מתעוררת שאלת מציאות האל מדובר במשמעות אחרת לגמרי, לעומת מציאות של אדם כל שהוא או עצם כל שהוא שעליהם שמעתי פעם . בדרך כלל אם איני מאמין במציאות של משהו, איש לא ימצא בזה טעם לגנאי . נוסף על כך, יש כאן שימוש לא-רגיל במילה 'להאמין' . מישהו מדבר על אמונה ובו בזמן אינו משתמש במילה הזאת 5 במובן המקובל" . 3 היק, אינטרפרטציה, עמ' 153 – 165 . 4 ג'יימס, הרצון להאמין, עמ' 24 – 31 . 5 ויטגנשטיין, הרצאות ושיחות, עמ' 59 .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help