sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 פתיחה ומהשירה ; מודעותו הגבוהה לדיאלוג שהוא מנהל עם הקהל בכתיבתו . התעוררו בי ספקות אם ניתן להוסיף תובנות על הרעיונות שלוין היטיב לבטא במילותיו שלו . חששותיי הזכירו לי את הנאום מתוך המחזה חפץ . הגיבור הראשי, חפץ שמו, עומד באישון לילה ברחוב ופונה בנאומו לקהל מדומיין : "אורחים נכבדים . קטון קטונתי [ . . . ] קטון קטונתי . " במשך כל חודשי הכתיבה והעריכה לא השתנתה התחושה הזו, אלא רק הלכה והתחזקה . בצר לי פניתי ללמוד לעומק את הספרים והמאמרים של חוקרי הספרות והתיאטרון שניתחו את יצירתו, והם היו לי לעזר רב . השמחה על האפשרות ללמוד מן הניתוחים האקדמיים המנומקים והמפורטים נמהלה בחשש הטבעי לטחון וללעוס דברים שכבר נאמרו, שמא דבריי יהיו בבחינת מה שמעניין אינו חדש ומה שחדש אינו מעניין . נזכרתי בדברים שאומר המְספר במחזה ההולכים בחושך : "עד מתי נאמר כולנו דברים חבוטים ? / מתי כבר יקום אדם ויאמר דברים שעדיין לא נשמעו ? " ( פרק רביעי, תמונה י ) . מי שעזרו לי להאמין שיש תוחלת לעמול על ספר כזה היו הפסיכולוגים והפסיכולוגיות שניאותו להצטרף למיזם ולכתוב על היצירה של לוין, כל אחד מנקודת ראותו . תחילה דיברתי על לבם שיסכימו לכתוב, ואז — עם כל פרק חדש ומרתק שקיבלתי או שליוויתי מקרוב את לידתו עד שהושלם — השתכנעתי שבין היצירה של לוין לפסיכותרפיה דינמית אכן יכול להתנהל דיאלוג פורה . תודה מקרב לב מגיעה לכל אחד מן הכותבים והכותבות, שותפיי הנאמנים ליצירת הספר, שהשקיעו זמן ומחשבה, תרמו מהידע הרב שלהם בפסיכואנליזה ובשיח המתנהל בקו התפר בינה לבין הספרות, התיאטרון והשירה : חגית אהרוני, פרופסור דנה אמיר, ד"ר עפרה אשל, פרופסור עמנואל ברמן, ד"ר שלומית ידלין-גדות, דנה לובינסקי, משה לנדאו, פרופסור אבן פלנברג, רענן קולקה, ד"ר מירב רוט, רובי שונברגר . הפרקים שכתבו הם גשר חדשני בין היצירה של לוין לבין ההמשגה הפסיכואנליטית . על בסיס ניסיונם הקליני העשיר הכותבים מנתחים ברגישות את החוויות המורכבות שהיוצר מעורר בצופה ואת המוצפן בהן . הם מצביעים על כך שניתוח חוויות הצופה מאפשר הבנה טובה יותר של הטקסט והדמויות, ובתוך כך נוצרת הזדמנות ללמידה על חיי הנפש של כל אחד מאיתנו . לוין, בהציגו מצבי קצה, מדבר לדעתם אלינו ועלינו . ההעזה לצאת למסע כזה התבססה על התשתית התיאורטית והמחקרית של חוקרי התיאטרון והספרות שכתבו ניתוחים מבריקים על היצירה של לוין . אני שמח למנות אותם ולהודות להם כבר בהקדמה : ד"ר יצחק לאור, פרופסור זהבה כספי, ד"ר חיים נגיד, מיכאל הנדלזלץ, פרופסור גד קינר, פרופסור נורית

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help