sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 פתיחה בין האמנות לבין המציאות, שכיוצר הוא התעקש לחזור ולחצותו שוב ושוב, פנימה והחוצה . תשוקתו ליצור נבעה מהצורך הבלתי נלאה שלו — להראות את קשיי המציאות, עוצמת הכאב והסבל הקיימים בעולם, ומנגד להמחיש את גודל כוחו המחיה של הדמיון . באמצעות הבדיה אמנות הבמה מספרת אמת צרופה על המציאות המורכבת, והשאלה האם העולם הוא שקר או שמא הדמיון הוא המכזב, נשארת פתוחה — מתוך רצון להראות ששתי האפשרויות מתקיימות זו לצד זו . באשכבה, מחזה שלוין יצר כשכבר ידע שהוא חולה סופני ולתוכו יצק את האני מאמין האמנותי שלו, מודגם כיצד עולם התיאטרון מאפשר לו לבצע מעברים חדים ומפתיעים . הוא יכול לנוע בו בין עולמות מדומיינים, שאותם נהנה לברוא, לבין ראייה מפוכחת, צלולה כבדולח ומפחידה בעומקים שאליהם היא מגיעה . בהצגה זו, כמו במכלול עבודתו ככותב וכבמאי, הוא מטלטל את קהלו בישירות חריפה ובמילים ברורות מאין כמותן . הוא מעז לבטא את אשר עיניו מגלות לו וכתיבתו מגלה לנו, אם נסכין להיפתח אליה ולראות בה מקור השראה . הצירופים המיוחדים האלה בכתיבתו, בין המכאיב למענג ובין הנכסף למציאותי, שלוין כה מיומן לשזור יחד ; הביטוי הישיר והחריף ואומץ לבו לתלוש מסכות ולקלף עטיפות בלי לנסות לשאת חן ; דבקותו בחיפוש אחר האמת והעזתו להביא אל קדמת הבמה אמיתיוּת ללא פשרות — כל אלה עוררו בי משיכה ליצירתו עוד לפני שהכרתי את מרבית מחזותיו ובוודאי טרם שירדתי לעומקם . קסמה לי מאוד יכולתו ללוש את העברית כראות עיניו, בעדינות פיוטית או בגסות מרתיעה, שאף הן שזורות יחד, ותמיד במדויק ובקיצור . אין מילה מיותרת, אין מילה שמתבקש להחליפה באחרת . דומה שהמילים הן הדמויות הראשיות ביצירתו : עוצרות נשימה באימה שהן מעוררות או מפעימות בבהירות שבה רגשות אנושיים משתקפים מבעד לעדשות המלוטשות של ניסוחיו . הרטוריקה החדה של הדמויות נשמעה לי מוכרת, משל תורגמה מן היידיש ששמעתי בילדותי, שפה שלא ממש הבנתי אך קלטתי את הפסקנות החריפה שבה הייתה מתנגנת . בהמשך ראיתי עד כמה הלקוניות של לוין הושפעה בעקיפין מלשון המקרא ( בגרסה רעננה ועדכנית ) , שאין תמציתית ממנה ואותה ספג יחד עם שפת התפילות והגמרא בחינוך הדתי שקיבל . כפסיכולוג קליני זיהיתי שאף שהחומרים הרגשיים שלוין נוגע בהם קרובים מאוד לנאמר בחדרי הטיפולים, הוא עוסק בהם בדרך שונה מאוד מן ההמשגה המקובלת בפסיכותרפיה דינמית ומנוגדת לאתיקה שבבסיס הפרקטיקה שלה .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help