sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 כל מה שהיה חלק בלתי-נפרד מחיי היהודים בעיירה ואף בעיר גדולה - כל זה יתפוס לימים מקום חשוב ביצירותיו המוקדמות של אבי . תפקידו של המלמד היה ללמד ילדים קרוא וכתוב ולהכיר להם את התנ " ך . אך הוריו של צבי הבינו שזה לא יספיק לילדם המוכשר , שקרא המון ואהב מאוד עברית . חלומם היה להכין אותו ללימודים אקדמיים . שאיפות דומות היו גם במשפחות נוספות , ותוך זמן קצר הצליחו הציונים המקומיים להקים בעיירה בית-ספר חדש . הם שכרו מבנה , סידרו בו כיתות , והעיקר - הזמינו מורים מקצועיים מערים גדולות . כל השיעורים הועברו בעברית . תכנית הלימודים כללה לא רק מקצועות כלליים רגילים אלא גם מוזיקה כמקצוע נפרד . את בית הספר ניהלו אח ואחות , ברוך וחנה שְׁקְלוֹבְסְקִי , תלמידיו של אליעזר בן-יהודה המפורסם . הם היו מחלוצי תחיית השפה העברית המדוברת , כך שאפשר לומר שאבי זכה למורים נהדרים . ברוך לימד מתמטיקה , עברית ותנ " ך , וחנה נתנה שיעורי מוזיקה וטבע . " זאת היתה חדשה בעיירתנו - תחיית השפה המתה . שפת הספר התחילה אז להתנער , ובפינות שונות קמו אביריה להילחם את מלחמתה העקשנית . בשנים הראשונות , כשהיה עליה להיאחז תחת השמש , דחקה מעט את רגלי האידיש , אחותה-צרתה , וחיש מהר התלקחו מריבות אין-חפץ בין קנאיהן . היתה זאת מלחמת-קיום . השפה העברית המחודשת התחילה מעט להשתרש בין נערים ונערות יהודיים " . ) מתוך " הסיפור שלא נגמר " ( אולם תוך שנה בית הספר נסגר . מדוע ? על כך עונה אבי באותו הספר : " מספר התלמידים הלך ורב , התארגנה גם כיתה של נערות . המשטרה הביטה על בית הספר בעין רעה . את האיספראווניק אפשר היה לשחד , ואמנם עשו כך מפקידה לפקידה . אך מעל האיספראווניק עמד פריסטאוו , ומעל זה עוד דרגות של פקידי משטרה . נוסף לזה אירעה תקלה , ומישהו הלשין לפני הרשות . נשלח כתב-פלסתר לפטרבורג , ואת בית הספר סגרו מטעם הפקידות הגבוהה . ריננו שידי המלמדים היו באמצע - בית הספר התחיל לדחוק את רגליהם , ומה לא ייעשה למען הפרנסה ? רק כשנה התקיים בית הספר העברי בעיירה , אולם הוא נתן בנפשות הנערים את הזיקה לעברו הרחוק של עמם , וזו נעשתה מאז נר לנתיבתם בדרך הקשה ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help