sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 הערבים והשואה הישירה ביותר מהקמתה של מדינת ישראל , קרי מדינות המזרח הערבי . אל מדינות המגרב , בצפון אפריקה , התייחסתי בדרך אגבית יותר . אך על אף ההגבלה הזאת , הספרון הדק שראיתי בתחילה בעיני רוחי תפח לכדי כרך עבה . הדיון בתקופת השואה - שנות השלושים והארבעים - תופס יותר ממחצית הספר . נתתי כאן פרשנות מורחבת למונח " שואה ", שכוללת לא רק את התקופה שלאחר ינואר 1942 - שלב ההשמדה השיטתית שנקרא בפי הנאצים " הפתרון הסופי " - אלא את כל שנות רדיפת היהודים , בגרמניה ולאחר מכן במדינות שנכבשו בידי הנאצים , תקופה שהחלה עם עליית היטלר לשלטון בשנת 1933 . ישנן כמה סיבות שבגינן הענקתי לשנים האלה קדימות על פני העשורים שלאחריהן . ראשית , הן ניצבות בלב לבה של המחלוקת ההיסטורית שניטשה בקרַב הנרטיבים . ) כאשר לא הייתה לי גישה למקורות שניוניים טובים , בחנתי מקורות ראשוניים . ( שנית , השנים שבין תום מלחמת העולם הראשונה לתום מלחמת העולם השנייה היו התקופה שבה התעצבו הזרמים האידיאולוגיים העיקריים של מדינות ערב ; צורות ההתייחסות המגוונות שלהם אל השואה מעידות היטב על טיבם של זרמים אלו . אשר על כן , הספר מספק מיפוי אידיאולוגי של העולם הערבי - ולעניות דעתי ערכו טמון בכך לא פחות משהוא טמון בנושא העולה משמו . ולבסוף , דיון פרטני בגישות שהתפתחו כלפי השואה בששת העשורים שחלפו מאז היווסדה של מדינת ישראל אינו אפשרי כאן , מהסיבה הפשוטה שדיון כזה ימלא כמה וכמה כרכים . עליי להבהיר כי לא קראתי לספרי הערבים והשואה משום שאני שותף להשקפה המגוחכת שלפיה לא היו לנאצים שותפים נאמנים יותר מן הערבים ברדיפת היהודים . אינני טוען אפילו ש " הערבים " היו שותפים לפשע , באופן פעיל או סביל , כפי שהיו 3 ואולם , בעקבות המפעל הציוני וההגירהקבוצות אוכלוסייה רבות באירופה . היהודית לפלסטין המנדטורית , הערבים הושפעו עמוקות מהשואה , ושאיפתי העיקרית היא לעמוד על מורכבות יחסם כלפיה . אין ספק כי בעולם הערבי רווחות לא מעט גישות נתעבות כלפי השואה ; אך באותה המידה , גם בישראל ובמערב רווחות פרשנויות מעוותות עד גיחוך של התגובות הערביות לשואה . מטרתי היא לפתוח ערוצי מחשבה שיאפשרו להתעלות מעל החשיבה הקריקטורית להחריד שמאפיינת את הדיון בסוגיה , חשיבה שמושתתת על אי-הבנה הדדית ומלובה על ידי שנאה עיוורת . ודבר אחרון - אמנם מן הנמנע להציג סקירה מקיפה של התגובות הערביות לשואה , אך אני סבור כי חקירה ממוקדת וצרה יותר של תפיסות הפלסטינים בעניין 3 . בדיוק לרמיזות כאלה התנגד , ובצדק , המנהיג הפלסטיני וחבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה , בדחותו את הקישור שנוצר בין הערבים לשואה כשהוכנסו לאותו המשפט . עם זאת , הוא הפריז כשטען שהדבר שקול ליצירת קישור בין האינדיאנים לבין השואה . ראו בשארה , " הערבים והשואה " .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help