sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המצנפת והדגל | נסים ליאון 13 את הרעיון כי המדינה היא גוף ריבוני העומד בפני עצמו ) Hallencreutz and Westerlund 2002 ( , שכן לשיטתן , הריבון הבלעדי הוא האל , והחוק הראוי להנחות את האזרח , ולכל הפחות לשמש לו מקור השראה ישיר , הוא החוק הדתי או הטקסט המקודש . אותן קבוצות רואות במדינת הלאום גוף כוחני ביסודו , המאיים על אורח חייהן הייחודי ולכן הן מתרחקות ממנו . הדברים יכולים ללמד על עוצמת התמונה הדיכוטומית המלווה , באופן אינהרנטי , את הדיון ביחסי דת ולאומיות . עם זאת , ספרות המחקר מצביעה גם על אפשרויות אחרות . הנה שתיים בולטות הנוגעות לענייננו בספר זה : אפשרות אחת היא שהאורתודוקסיה הדתית השמרנית תראה במדינה כלי פוליטי שיכול דווקא להגן על אמונותיה ועל סגנון חייה במציאות משתנה . מכך יכול להתפתח מצב שבו חוגים דתיים שמרניים , העוינים את האידיאולוגיה של מדינת הלאום , ירתמו את משאביה החומריים של המדינה לשרידותם במציאות המודרנית , תוך דחייה של האידיאולוגיה עצמה . זה למעשה מה שקרה בישראל : הסקטור האולטרה-אורתודוקסי החרדי נהנה מתקציבי המדינה החילונית המאפשרים לו לשמר אורח חיים קהילתי ודתי מסוגר וייחודי , תוך השהיית הביקורת המוחצנת שלו על האידיאולוגיה הציונית ) פרידמן 1991 ( . אפשרות אחרת היא התפתחות דתית-לאומית שבה האורתודוקסיה השמרנית תראה לכתחילה , עין בעין , את שאיפות הריבונות של הקבוצה האתנית או הדתית המזוהה עמה , ותפתחַאידיאולוגיות דתיות-לאומיות או אף דתיות-לאומניות . אפשרות זו יכולה להתרחש על ידי פיתוחן של מערכות פוליטיות וסמליות של שותפות חברתית מקודשת , היכולה לסמן את גבולותיו של הלאום או של הגרעין האתני המדומיין שעליו הוא נשען ) 2003 Smith ( . כך קרה לדוגמה במדינות הפוסט-קומוניסטיות ) למשל : 2005 Knox ( , בקונפליקט הדתי באירלנד ) 2006 Mitchell ( וכמובן בסכסוך הפלסטיני-ישראלי , כשבצד הפלסטיני נוצרה התגבשות אידיאולוגית-לאומית של תנועת האחים המוסלמים בשטחי הגדה המערבית ועזה בדמותו של חמאס ) משעל וסלע 2006 ( , ובצד הישראלי התגבשה גישה לאומית-דתית טריטוריאלית נוסח גוש אמונים ) פייגה 2003 ( , או התנועות המשיחיות המבקשות לבנות את בית המקדש בהר הבית ) ענברי 2008 ( . אך כאן יש להבחין בין שתי התפתחויות . האחת היא לאומיות הצומחת מתוך האידיאולוגיה הלאומית גופא , מתוך ביקורת פנימית או מתוך רצון בגיוון של עקרונותיה . לאומיות זו מכונה לרוב בספרות המחקר ' לאומיות דתית ' ) יורגנסמאייר 2002 ( ; האחרת צומחת מתוך תחרות עמה , והיא מלווה בביקורת חיצונית ושלילה של עקרונותיה אך חיקוי של יעדיה . את האחרונה אני מבקש לכנות " לאומיות-שכנגד " . מושג זה - לאומיות-שכנגד - מבקש לבטא קבלה לכתחילה של העיקרון הלאומי המודרני כגורם היסטורי מארגן , תוך הצגת מודל

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help