sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 ראובן שהם בהיותו מבוסס על מוסכמות מוכּרות אינו תובע מן הקורא מאמץ מחשבתי ולכן הוא מתפקד בראש ובראשונה כתחבולה רטורית בדוקה לייצור ריגוש מועצם . המוקד המפוצל , בהיותו זר ומוזר לקורא , מחייב את הקורא קודם כל להפעיל מאמץ חשיבתי כדי לפענח את ההשוואה המוזרה שנתקל בה לראשונה . לכן הוא מייצר תחושה של חידוד שכלתני מפתיע , ורק בשלב שני ריגוש אמוציונלי . המודעות לפיצול בין ה- Tenor ל- Vehicle מיטשטשת במוקד המאוחד – יחסית למוקד המפוצל ) צור 1975 : 15 - 25 ; 1985 : 7 - 15 ( . מבחינה לוגית ההשוואה לפרח או לעדר פילים היא מופרכת באותה מידה . אך ככל שההשוואה בין הנושא לדומה אליו היא מוסכמה שכיחה יותר כך המודעות לפיצול קטנה יותר , כמו למשל במטפורות " לב הים " או " ראש ההר " שהפכו למטפורות מתות . במקרה כזה המטפורה מאבדת את חיוניותה ואינה מייצרת ריגוש כלשהו ובוודאי שאינה מחייבת מאמץ קוגניטיבי . השירה הרומנטית מרבה להשתמש בפיגורות בעלות מוקד רך ובכך היא מסלימה את האפקט האמוטיבי אצל קוראיה ) כך למשל אצל ביאליק וטשרניחובסקי ומשוררי " התחייה " בשלושת העשורים הראשונים של המאה ה- 20 ( , ואילו השירה המודרניסטית ) שנציגיה הבולטים הם גרינברג , שלונסקי , אלתרמן , החל משנות ה- 30 עד אמצע שנות ה- 50 וגם לאחר מכן , בשירת עמיחי ואבידן ( העדיפה את המוקד החד , המפוצל , שתבע קודם כל קשב שכלתני וסחף ריגושי בשלב השני של הקליטה . בדיקת שירי הזמר ההמנוניים הצה " ליים והקדם צה " ליים מראה שבמידה והם מכילים דימויים או מטפורות הם נשענים בדרך כלל על מבנים לשוניים בעלי מוקד רך , קונבנציונלי , שתפקידו לייצר ריגוש מועצם ולא שכלתנות שעלולה לסכן את הריגושיות הנדרשת להמנון . כך למשל בהמנון החי " ל ) חטיבה יהודית לוחמת ; הבריגדה היהודית ( של יעקב אורלנד ) 1943 ( , שהשתייך למודרנה הארצישראלית , שהעדיפה דווקא את המוקד החד , הטור הפותח מסתייע במוקד רך : " דָּמֵנוּ ) T ( נָהָר וָאֶשֶׁד ) V ( " . הריחוק בין שני אגפי המטפורה הוא קונבנציונלי יחסית משום שהמטפורה מבוססת על שגרת לשון מוכּרת של " זרימת הדם בעורקים ", " הדם גועש " וכדומה . לכן דם שהוא נהר ואשד , נתפס כתופעה מוכּרת . העוצמה של הנהר והאשד אינם מצריכים פיענוח קוגניטיבי מסובך , אם בכלל , ולכן האפקט הוא ריגושי בלבד . דוגמא אחרת מהמנון חטיבת " כפיר " שכתב איזי מן : " כְּפִיר עַל כָּל גִּבְעָה שַׁלֶּ טֶת / כַּאֲרָיוֹת ) V ( עַל גַּב הָהָר " . התיבה " כפיר " היא בו זמנית גם הנושא ) T ( שבו מדובר וגם הדומה אליו ) החטיבה היא כפיר אריות ( . " גבעה ) T ( שלטת ) V ( " היא מטפורה מתה . בטור השני , חיילי החטיבה מדומים ל " אריות " . משמע , המרחק בין V-ל T-ה בכל התקריות האלה מוכּר כמוסכמות חוזרות ונשנות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help