sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אין עם אשר יסוג מחפירות חייו 13 מפשט . ב . מן המסמן שמסמן אותו , שהוא מילה או צירוף מילים , פיגורטיבי או לא , שבאמצעותו מצביעים על המסומן שבו מדובר . ובלשונו של ריצ ' רדס , מאבות ה " ביקורת החדשה " ) new cri t icism ( , מן ה- Tenor , הנושא , האובייקט שבו מדובר ומן ה- Vehicle , שהוא האיבר הפיגורטיבי המושאל , אותו מדמים לנושא ) 96 : 1965 Richards ( . המרחק בין הנושא T ) Tenor ( לבין הדומה אליו ה- V ) Vehicle ( קובע את האפקט שיש לאימאז ' על הקורא או על המאזין , בין אם הוא מטפורי , בין שאינו כזה , בין שהוא גלוי , בין שהוא מובלע . המרחק הזה קובע את אופן הקליטה והתגובה של הקורא או המאזין . אין מדובר במרחק פיסי אלא במרחק או בריחוק המקובל כקונבנציונלי בין V-ל T-ה בתרבות הלשונית , כפי שהוא נתפס על ידי הציבור . כך למשל באימאז ' המטפורי : את ) T ( " פָּרַחְתְּ אֵלַי שֵׁנִית מִמִּדְבְּרוֹת הַצַּעַר כִּצְרוֹר וְרָדִים ) V ( לוֹהֵט " ) גורי , " בשוב ", 1949 : 15 ( האהובה מדומה לצרור ורדים פורח בלהט . ניתן לומר שהמרחק בין ה " את " האהובה שהיא T-ה המרכזי של הטקסט לבין צרור הוורדים הלוהט , שהוא V-ה , הוא קטן משום שהוא מֻכָּר כמוסכמה ספרותית . תוך כדי כך משתלבות כאן מטפורות משניות שגם בהן המרחק הקונבנציונלי בין הנושא ) T ( לדומה אליו ) V ( הוא כמעט סטנדרטי : " את פרחת ) כמו ורד ( " ; " מדבריות הצער " ) הצער הוא כמו מדבר ( ; " צרור ורדים לוהט " ) כמו אש ( . אהובות לאין ספור בהיסטוריה הושוו לוורדים או לשושנים , לפחות מאז שיר השירים : " אֲנִי ) T ( חֲבַצֶּלֶת הַשָּׁרוֹן ) V ( שׁוֹשַׁנַּת הָעֲמָקִים ) V ( , כְּשׁוֹשַׁנָּה ) V ( בֵּין הַחוֹחִים כֵּן רַעְיָתִי ) T ( בֵּין הַבָּנוֹת " ) שיר השירים ב 2 ( . לעומת אלה המטפורה האלתרמנית מן השיר " ערב בפונדק השירים הנושן וזמר לחיי הפונדקית ", המדמה את הדרה של הפונדקית להדר הפילים : " כִּי נֶהְדַּרְתְּ , פונדקית ) T ( , מֵהֲדַר הַפִּילִים ) V ( " ) אלתרמן 1972 : 13 ( , מפגין ריחוק אין סופי מבחינה קונבנציונלית משום שאולי לראשונה בהיסטוריה מדמה המאהב את הדרה של אהובתו להדר של עדר פילים ואפילו אינו מסתפק בהדרו של פיל אחד בודד . מדובר בפריצת כל מוסכמה פיגורטיבית קונבנציונלית מוכּרת . בדוגמא הראשונה , יש לנו " מוקד רך " או " מאוחד " כלומר פער קונבנציונלי מינימלי בין T-ה לבין V-ה . פער שאינו מעודד את מודעותו של הקורא לסתירות הלוגיות המתקיימות במטפורה או באימאז ' שכן נערה לעולם לא תהיה דומה לפרח . לעומת זאת , בדוגמא האלתרמנית " המוקד הוא מפוצל " או " חד ", מפני שהוא מאתגר את הקורא שאינו מורגל בהשוואה " מופרכת " מעין זו שמחייבת אותו להשתהות אצל הנושא ואצל הדומה אליו כדי לתהות על המשותף בין השניים , שזיווגם נתפס לו כהזוי לחלוטין . המודעות לריחוק בין הנושא ) T ( לבין עיצובו הטקסטואלי ) V ( מיטשטשת ומתרככת במוקד המאוחד , הרך , ומתחדדת במוקד המפוצל , החד . המוקד הרך ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help