sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אין עם אשר יסוג מחפירות חייו 9 המחקר המוצג בזאת לפני הקורא הוא מחקר שיטתי ראשון של שירי הזמר ההמנוניים של היחידות הלוחמות של העם היהודי מראשית שנות ה- 30 של המאה ה- 20 ועד ראשית שנות ה- 2000 של המאה ה- 21 . הדיון ממוקד בשירי זמר המנוניים , פורמליים ובלתי פורמליים , מתוך הנחה שטקסטים אלה , מעצם טבעם הַסּוּגָתִי , אמורים לשקף את הקונצנזוס הלאומי הרחב ביותר , כפי שהמחברים וצרכניהם מבינים אותו , או שהיו רוצים לראותו ממומש בזמן ובמרחב הציבורי בן זמנם . אי לכך הם משרתים שתי מגמות בו זמנית : הם מבקשים להתוות דרך קונצנזואלית לנמעניהם ואפילו לכפות עליהם את הדרך הזו . בתור שכאלה הם טקסטים כוחניים המשדרים ומטפחים " סדר יום " חסר פשרות . מצד שני הם גם טקסטים פתייניים , ציידי לקוחות , שמתפקדים כ " חלונות ראווה " לארגונים הצבאיים והצבאיים למחצה שאותם הם משרתים ואת " סחורתם " הם מבקשים " למכור " לעוברים ולשבים . משמע , שירי הזמר שיידונו אינם רק משקפים , כל אחד בזמנו ובמקומו , את רוח היחידות הלוחמות ואת האתוס שלהן , אלא גם מבקשים לנסוך בנמענים את הרוח הנכונה הדרושה לביצוע משימותיהן ולגייס את כוח האדם הדרוש להן . ההתבוננות בטקסטים אלה יכולה להאיר כמה עניינים מרכזיים הנוגעים לזמן ולמקום הארצישראליים לאורך ציר הזמן הנדון כאן : מהו האתוס הקונצנזואלי שהם משקפים או מבקשים להשליט . מה ניתן ללמוד מהם על השינויים בקונצנזוס הלאומי לאורך ציר הזמן . מהם השינויים שעברו על הלך הרוח הלאומי בכלל ושל היחידות הלוחמות בפרט , בכל מה שנוגע למקום ולזמן הארצישראליים . באיזו מידה הם אכן משקפים הלכי רוח בתודעה ובמצב הרוח היחידתי והלאומי לאורך ציר הזמן . מהי זיקתם למגמות מרכזיות המסתמנות בשירה העברית , הקנונית , בת זמנם . באיזו מידה ניתן למצוא בהם שינויים בהלכי הרוח של הציבור על הלוחמים ביחידות הקרביות . מה תפקידו של כל אחד משירי הזמר שנתקבלו , פורמלית או לא , כהמנונים בקרב היחידות הלוחמות . מהו סדר העדיפויות של היחידה שבה מדובר . מהי התדמית ששיר הזמר ההמנוני מנסה להחצין ללוחמים ולציבור הרחב . באיזו מידה הם נוטלים על עצמם את עול סימון הדרך ו / או מסתפקים בתפקיד חלון ראווה מיחצ " ן .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help