sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הומולאומיות והפוליטיקה של תנועות להט״ב בישראל 11 מבנה הזדמנויות פוליטי לתנועות חברתיות להט״ביות בישראל התגבשות האקטיביזם הלהט״בי בישראל החל בשנת ,1975 שאז נוסדה האגודה למען הלהט״ב ( להלן האגודה ) — התנועה הראשונה בישראל למען הומואים ולסביות . אחריה, בשנת ,1978 קם הארגון אל״ף ( ארגון לסבי פמיניסטי ) . באותה תקופה החוק אסר משכב זכר, ולכן היה שמה הרשמי של האגודה 'האגודה לשמירת זכויות הפרט' . האגודה עסקה בתחילה בעיקר במתן סיוע, תמיכה ועזרה הדדית . בשלבים מאוחרים יותר נאבקו ארגונים אלו גם נגד החוק שקבע כי משכב זכר הוא מעשה פלילי . שינוי החוק בשנת 1988 שינה את מבנה ההזדמנויות הפוליטי ופתח את הדלת למהפכה המשפטית בזכויות להט״ב ( 1999 Harel ) . ארבע שנים לאחר מכן נוספו לחוק תיקונים שונים למניעת אפליה בשוק העבודה על בסיס נטייה מינית . בשנות השמונים והתשעים של המאה ה- 20 קמו ארגונים חדשים כמו קל״ף ( קהילה לסבית פמיניסטית ) והבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים ( להלן הבית הפתוח ) . אלו הם ארגונים פוליטיים שנעזרו בפרקטיקות של ארגוני תמיכה ( self help ) בעלי סדר-יום של יצירת שינוי חברתי וחיבור למרחב המקומי שבתוכם הם נוצרו — עיר או קהילה . תנועות מעטות אחרות התבססו בערים הגדולות בישראל, בעיקר בתל אביב . בהתבסס על מבנה הזדמנויות פוליטי זה, קם טווח רחב של ארגונים וקבוצות תמיכה, וכן פעלו אז גם קבוצות פוליטיות וארגוני סִנגור . כל הארגונים שפעלו באותה העת התמקדו בפוליטיקה של היטמעות ( 2011 Kama ) . המאבקים הפוליטיים הללו מבוססים על מאבק באפליה ובהדרה המושתתות על מאפיינים פסיכולוגיים וסוציולוגיים של להט״ב ברמת הפרט והקהילה ( 2002 Idem ) . בשנת 2000 עוגנו זכויות להט״ב לא מעטות, וכמה שנים לאחר מכן נערכו עוד שינויים שמונעים אפליה על בסיס נטייה מינית בשוק העבודה . למשל, ב- 2004 קבע בג״ץ שגבר הומו זכאי לרשת את רכוש בן זוגו לאחר מות בן הזוג ( בג״ץ 03 / 3245 ש . ר . ז״ל וע . מ . נ' היועץ המשפטי לממשלה במשרד האפוטרופוס הכללי, 2004 ) . שנה לאחר מכן הכירה המדינה בהורות של בת הזוג — ההורה הלא ביולוגית ( בזכות לאימוץ קרובים ) . בשנת 2006 אישר בג״ץ רישום נישואים רשמי במרשם האוכלוסין של בני זוג מאותו המין שנישאו בחוץ-לארץ ( בג״ץ 05 / 3045 יוסי בן-ארי ואחרים נ' מנהל מִנהל האוכלוסין במשרד הפנים, 2006 ) . בעקבות השינויים האלה גדל מגוון ארגוני הלהט״ב ונוצרה פוליטיקה של היטמעות . בו בזמן החלו להגיח קבוצות רדיקליות שמתנגדות לפוליטיקה של היטמעות וגם קבוצות קוויריות . הכוונה לקבוצות שאינן שואפות להיות חלק מתהליך של נורמליזציה ורואות בזהות המינית כוח פוליטי שצריך להיות מכוון להתנגדות ולשינוי מהותי של היחסים החברתיים ואף של המבנה החברתי ( להרחבה ראו גרוס 2013 ) . הפוליטיקה של תנועות אלו כללה שיח שנגע להכרה בביסקסואליות, בטרנסג'נדרים, בבעלי נכויות ובקבוצות אחרות שכולן התנגדו לפוליטיקה של ההיטמעות וכן שיח נוסף בנוגע לסכסוך הישראלי - פלסטיני ולכיבוש ( Ziv 2010 ) . קולן של קבוצות אלו, שביקשו להפיץ פוליטיקה רדיקלית, היה חלש, והשפעתן על הפוליטיקה ההומו-לסבית בכללותה הייתה קטנה וכמעט לא הורגשה ( 2011 Kama ) .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help