sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר | 13 איכותני טוב צריך להיות רגיש למאפיינים הייחודיים של האוכלוסייה הנחקרת . החוקרת נדרשת לרמה גבוהה של רפלקטיביות כדי לתת לנחקרות מקום ולא לכפות את עצמה עליהן ; רמתי דביר, דוידסון ולחובר מדגימות טענות אלו מתוך ניסיונן במחקר על, עם ועבור נערות . שער שלישי : שיחות על החוקר ככלי המחקר . רבקה תובל - משיח וכנרת שפירא גורסות כי האופן שבו מחקר משפיע על החוקרת שעורכת אותו, הוא ידע חשוב המאפשר לחזור ולהבין את חוויות הנחקרים ולהעשיר את התובנות העולות מהמחקר ; חנה קורלנד, ויקטור פרידמן, ישראל סייקס, רות דנינו ליכטנשטיין וטלדה מלמד ממשיכים שיחה זו בהצגת מתודה לחקר עצמי - בשדה, הממוקדת ביכולתו של החוקר לבחון את עצמו ואת מעשיו בשדה לשם העמקת הבנת השדה ופעילותו בתוכו . החוקרים טוענים שהדרך שהם מציעים יכולה להפוך ידע סמוי של חוקרים ומנחים לידע גלוי ובכך לאפשר יישום של מחקר פעולה ; שולמית קיציס מציגה את שיטת הפרפורמנס האתנוגרפי התיאטרלי במחקר האיכותני . היא מציעה מענה לסתירה בשדה המדע, היינו לעובדה שהידע שאמור לשפר את חייהם של בני האדם אינו מגיע אליהם . בפרפורמנס התיאטרלי היא יכולה להציג את הבשר - ודם של מי שעבורה המחקר היה יותר מדיווח מדעי, ובכך לפרוץ את מגדל השן . שער רביעי : שיחות על מחקר איכותני כאינטראקציה בין החוקרת לבין משתתפי המחקר . ניר אביאלי מציג את ניסיונו האישי בתצפית משתתפת אתנוגרפית . שיטת מחקר זו מזמנת סוגיות רבות הנובעות מהאינטראקציה הממושכת והעמוקה בין החוקר לבין בני התרבות שהוא חוקר . לטענת אביאלי, העיקרון המנחה בהתמודדות עם סוגיות אלו הוא כי בני התרבות הנחקרת הם בעלי הידע והיכולת הפרשנית, וכי תפקיד החוקר לאפשר לידע ולפרשנות אלו לקבל ביטוי ; גבריאלה ספקטור - מרזל דנה באינטראקציה בין פרשנות החוקרת לבין נרטיב המרואיינים בשיטה אחרת – פרשנות נרטיבית ומודל מנגנוני הברירה . המחברת מתמודדת עם הניסיון להגיע לסיפורו של הנחקר, לנרטיב שלו, למרות אילוצי הפרשנות הסובייקטיבית של החוקרת . היא מציעה מדריך היוריסטי ( heuristic guide ) כדרך לחשוב על נתונים נרטיביים, ורואה בגמישות המחשבתית הנדרשת בדרך זו יתרון שמרחיב את הדרך להבנה מתוך התייחסות להקשר המורכב שבו נוצר ; נור שמעי עוסקת באינטראקציה בין החוקרת לבין משתתפות המחקר בראיונות איכותניים שהם חלק ממחקר פעולה משתף . היא טוענת כי לשם הפיכת ריאיון איכותני לריאיון המכוון לפעולה נדרשים שלושה מרכיבים : הכרה, זיהוי הפוטנציאל לשינוי והזמנה לשותפות .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help