sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | לקפוץ בחבל טרזן : מסע בין חינוך דמוקרטי לדמוקרטיה רביב : בהחלט . ההיסטוריה מרתקת, אך מרתקת ממנה היא הזירה העכשווית - זו שאני מחנך ומתחנך בה, שילדיי צומחים בה, שמתעצבת בה החברה שלנו ( המקומית והאוניברסלית ) . בפתיחת הדיון בתקופתנו ברצוני להעמיק בהגותו של מחנך מתחילת המאה ה - 20 דווקא, שכבר הזכרתי, ג'ון דיואי, משום שהגותו רלוונטית מאוד לזמננו . בספר דמוקרטיה וחינוך ( דיואי, 1916 / 2000 ) ביטא דיואי את הדבר אשר אני תופס כמהות הקֶשר בין חינוך לבין חברה ותרבות דמוקרטיות . לדבריו, חברה דמוקרטית היא חברה השוקדת על השתתפותם של כל חבריה בטובה בתנאים שווים . ומבטיחה את ההסתגלות הגמישה של מוסדות החברה על ידי האינטראקציה בין מִגוון ההיבטים של החיים החברתיים . בהתבסס על הגדרה זו טען דיואי שבחברה דמוקרטית החינוך צריך לעורר בלומדים עניין אישי ביחסים ובעשייה הבונים את החברה . על החינוך להטמיע בקרב הלומדים הרגלי חשיבה המבטיחים ששינויים חברתיים יצמחו מתוך שיח . בדברים אלו הקדים דיואי את התפיסה של הדמוקרטיה ההשתתפותית, תפיסה שהפכה רווחת בדיון על אודות הדמוקרטיה החל משנות השישים של המאה ה - 20 . תפיסה זו מנוגדת לעקרונות הדמוקרטיה האליטרית ( שלטון האליטות ) , מונח אשר טבע יוזף שומפטר בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה . הדמוקרטיה האליטרית גורסת שרוב האזרחים אדישים ופסיביים . לפיכך על השלטון להיות בידי האליטה, שכן העם "אינו יודע מה הוא רוצה" ( 2007 , Carayannis & Ziemnowicz ) . לעומת זאת לפי הדמוקרטיה ההשתתפותית, יש לקרב את האזרחים לשלטון ולעשות מאמץ גדול לאפשר להם להיות חלק מהקהילה ולחוש תחושת אחווה . על הדמוקרטיה להיות דרך חיים, ולא רק אמצעי לשמירה על הסדר ולמינוי נציגים : רק באמצעות שותפות פעילה בשלטון יוכל האדם לעצב את גורלו ( הרמן, 1995 ) . הצעתו של דיואי היא אפוא אמצעי לעשיית החזון ההשתתפותי ( של הדמוקרטיה ואזרחיה ) למציאות . הפדגוגיה הדמוקרטית היא האמצעי למימוש החזון הדמוקרטי ; היא עושה זאת באמצעות מתן מענה המתבסס על שלושת עקרונות הדמוקרטיה לשלוש שאלות : מהי למידה ? מיהו לומד ? מיהו מלמד ? נל נודינגס : פילוסופית פמיניסטית בתחום החינוך . מנסחת גישת "הדאגה האכפתית" הקוראת לאחריות אוהבת של המחנך ללומדים . תאוריית האינטליגנציה הרגשית של גולדמן : לפי התאוריה, סגולות של מודעות עצמית, שליטה בדחפים, התמדה, דבקות במשימה, מוטיבציה, אמפתיה וכשירות חברתית יוצרות אינטליגנציה רגשית, המתקיימת לצד האינטליגנציה השכלית המוכרת . אינטליגנציה רגשית גבוהה אופיינית לאנשים המממשים את עצמם בחיים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help