sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | לקפוץ בחבל טרזן : מסע בין חינוך דמוקרטי לדמוקרטיה באותה התקופה החלה להתפתח גם הפדגוגיה הדמוקרטית המודרנית . זו נוסחה בספר אמיל מאת ז'אן-ז'אק רוסו ( 1762 / 2009 ) ויושמה בבתי הספר שהקימו המחנך השוויצרי יוהאן פסטלוצי ( 6471‐ 1827 ) ותנועת הפילנתרופיניזם . התקופה שבין שלהי המאה ה - 19 למלחמת העולם השנייה התאפיינה בהתפתחות משמעותית של הדמוקרטיה . התפתחות זו נבעה הן מההישגים החשובים שהתרחשו במהלכה - כמו למשל הרחבת זכות הבחירה, עלייה גדולה במספר המדינות הדמוקרטיות, או הדמוקרטיזציה החברתית והתרבותית הנרחבת שאפיינה את התקופה - הן מהמאבק החריף בין הדמוקרטיה לטוטליטריזם, מאבק שעיצב את פני המחצית הראשונה של המאה ה - 20 והסתיים בניצחון הדמוקרטיה ( הנטינגטון, 1996 / 2003 ) . תקופה זו הייתה הרקע לעשייה ולמחשבה החינוכית של דמויות דוגמת מריה מונטסורי ( 1870 - 1952 ) , יאנוש קורצ'אק ( 1878 - 1942 ) וא"ס ניל ( 1883 - 1973 ) . הבולט מכולם היה ג'ון דיואי ( 9581‐ 1952 ) . פילוסוף, הוגה ואיש חינוך רב-השפעה זה גרם לכך שהפדגוגיה הדמוקרטית הייתה לנחלתו של חלק גדול ממערכת החינוך : כשליש ממוסדות החינוך יישמו רעיונות המבוססים על הגותו של דיואי ( 1993 , Zilversmit ) . המחצית השנייה של המאה ה - 20 הולידה את הדמוקרטיה הפוסטמודרנית, גישה הקוראת לפלורליזם תרבותי ולניהול עצמי נרחב של החברה האזרחית . ערכים אלו הם ביטוי לחירות ולשוויון של הפרטים והקהילות בחברה, כמו גם לאחווה הנובעת מהכרה בזכות לאחרוּת ( אדן, 1950 ; אדר, 1963 ; הרפז, 2000 ; כהן, 1983 ) . תקופה זו היא גם הרקע לעשייה ולמחשבה החינוכית של הוגים ואנשי חינוך דוגמת קרל רוג'רס ( 1902 - 1987 ) , אריך פרום ( 1900 - 1980 ) , פאולו פריירה ( 1921 - 1997 ) , נל נודינגס, דניאל גרינברג, משה כספי ( 1929 - 2016 ) ויעקב הכט . העידן החינוכי הנוכחי הוא אפוא המשך ההתפתחות ההיסטורית של הדמוקרטיה ושל החינוך הדמוקרטי המודרניים, התפתחות שהחלה במאה ה - 19 . רון : אם אני מבין נכון, הספר יתמקד בעידן הנוכחי . העידן הזה מתאפיין בשני מאבקים : המאבק על דמותה של הדמוקרטיה ועל המימוש שלה והמאבק על עיצוב דמותו של החינוך . שני המאבקים האלה חריפים, חיוניים ותוססים - ובמידה רבה בלתי-פתורים - כמו בעבר . ז'אן - ז'אק רוסו : פילוסוף, סופר ותאורטיקן של החינוך . רוסו נחשב לפילוסוף החשוב של עידן הנאורות והרומנטיקה המוקדמת . רעיונותיו השפיעו על המהפכה הצרפתית, על התפתחות התאוריה הסוציאליסטית ועל תנועת הלאומיות . אף שכתב את אמיל , הספר אשר השפיע במידה הרבה ביותר על החינוך המודרני, הוא שלח את כל ששת ילדיו לבתי יתומים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help