sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שער ראשון : חינוך דמוקרטי | 9 הזו מצוי במשל המערה של אפלטון . המשל מופיע בחיבור "המדינה", חיבור שאפלטון מציע בו שלטון אנטי-דמוקרטי בעליל . עם זאת, הוא מבטא בחדות את עקרונות היסוד של הדמוקרטיה ושל הפדגוגיה הדמוקרטית : הבעת דעה והטלת ספק של המשתתפים בדיאלוג כדי לחתור ביחד אל האמת . האמת של החקירה הפילוסופית היא שיוצרת את האחווה בין חברי הקהילה הדמוקרטית ( אפלטון, 390 לפנה"ס / 9791ב ) . לפי משל המערה, על המחנך מוטלת החובה הקשה של הבאת האדם להטיל ספק בדבר הנראה לו כאמת . אפלטון הסביר כי הדבר נעשה תוך כדי מאבק בנטייתו הטבעית של האדם לשמר את האשליה שהוא חי בה . את הבורוּת החמימה של האדם דימה אפלטון לצללים המוטלים על הקיר האחורי של מערה חשוכה . הפילוסוף ( המחנך ) מקיץ מהאשליה המתגלמת בצללים, יוצא מן המערה אל אור השמש ( כלומר מממש את חירותו ) , ולאחר מכן חוזר אל המערה כדי לשחרר את האסורים האחרים בשם עקרונות השוויון והאחווה . הוא מציג בפניהם את שמצוי מחוץ למערה - האמת, בסיס האחווה של הקהילה הדמוקרטית . המחנך עושה זאת אף שהוא מסכן את עצמו ( כי האסירים האחרים אינם מעוניינים להשתחרר ) . ככלל הדיאלוג הסוקרטי - מבנה זה אשר מאפיין את הדיאלקטיקה של הפילוסוף, הועלה על הכתב בידי תלמידיו של סוקרטס - מבטא באופן מעשי את שלושת עקרונות היסוד של הדמוקרטיה . דוגמה לכך היא הדיאלוג "מנון" אשר מציג שיחה בין סוקרטס לבין מנון, איש עשיר מתסאליה שבא לבקר באתונה . הדיאלוג המתואר בין סוקרטס לבין מנון הוא חופשי ושוויוני ( אפלטון, 390 לפנה"ס / 9791א ) . באמצעות שאלות מנוסחות היטב סוקרטס גורם למנון עצמו להטיל ספק בתפיסה המקובלת בדבר אופן רכישת הידע, ובדרך זו הוא מזמֵן למנון ידיעה של עצמו . רון : אם כן, סוקרטס ואפלטון מאמינים ביסודות העמוקים של הדמוקרטיה כשיטת חינוך, אך לא כשיטת ממשל . רביב : בדיוק . הדיון בדמוקרטיה ובקשר בינה ובין חינוך הוא מורכב, ולעיתים יש בו סתירות פנימיות . לא הבטחתי מסע פשוט . רון : אולי צריך לעשות צעד אחורה ולערוך דיון מושגי קצר . משמעותו המילולית של המונח דמוקרטיה היא "שלטון העם" ( ביוונית : "דמוס" - עם, "קרטוס" - שלטון ) . הדמוקרטיה האתונאית : אתונה העתיקה התנהלה כדמוקרטיה ישירה מאז המאה השמינית לפני הספירה . לפי המודל האתונאי, הקהילה מחזיקה את העוצמה הפוליטית באופן קולקטיבי, והדמוקרטיה מבוססת על שלושה עקרונות : שוויון זכויות פוליטי ( איסונומיה ) , זכות הצבעה שווה באסֵפה ( אִיסֵגוֹרִיָה ) ושוויון בכוח ( אִיסוֹקְרַטִיָה ) . באסֵפה מיוחדת ששימשה כגוף מחוקק וכגוף בוחר, השתתפו כל אזרחי אתונה ( גברים בלבד – הנשים והעבדים לא נחשבו לאזרחים ) . חברי האסֵפה ערכו הצבעות ישירות בנושאים מגוונים, ונושאי תפקידים נבחרו לתקופות קצובות והיוו מעין רשות מבצעת .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help