sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק 1 : מבוא | 13 ( רובינשטיין, תשל"ט : 5 ) . לכל אחד מן המשתתפים יש תפקיד מסוים בדרמה . 2 כינה את התפקידים פילמור ( 1968 Fillmore, ) , אבי תורת היחסות הסמנטיות, בשמות . הוא מציג שש יחסות סמנטיות שארבע מהן רלוונטיות לדיוננו, ואלו הן : Agentive – היחסה של המעורר החי של הפעולה = התפקיד של עושה . 1 הפעולה . Dative – היחסה של היצור החי המושפע מן המצב או מן הפעולה . מאוחר . 2 יותר ( פילמור, 1971 : 376 ) מגדיר אותה : הישות המקבלת את הפעולה, המתנסה בה או הסובלת אותה, והוא משנה את שמה ל - Experiencer = התפקיד של המרגיש . Locative – היחסה של המקום או המרחב של המצב או של הפעולה = . 3 התפקיד של המקום . Objective – היחסה הסמנטית הטבעית ביותר המתייחסת לישות שנעה או . 4 משתנה או הישות שמתייחסים אל קיומה או אל מקומה = התפקיד של מי שהפעולה חלה עליו . יש דרמות הקשורות במשתתף אחד בלבד, למשל כאלה המתייחסות למצב, כניסה למצב . הללו מסומנות בשפה בפעלים שרק צירוף שמני אחד חיוני 3 דוגמה : "דוד נח" ( מצב ) ; "דוד למסגרתם התחבירית ( פעלים חד - מקומיים ) . חולה" ( מצב ) ; "דוד השתגע" ( כניסה למצב ) . יש דרמות הקשורות בשני משתתפים, למשל כאלה המתייחסות ליצירה של דבר, או במילים אחרות : גרימת קיום . במקרים כאלה אנו מדברים על שני משתתפים : ה"יוצר" ו"הדבר הנוצר" . דוגמות : "אלוהים ברא את השמים" ; "דוד אפה פשטידה" . גם דרמות המציינות הדדיות קשורות לעולם בשני משתתפים . דוגמה : "דן נפגש עם רות" ; דרמות המתייחסות ליחס רגשי בין שניים, גם הן קשורות בשני משתתפים . דוגמה : "דן אוהב את רות" . דרמות הקשורות בשני משתתפים מסומנות אפוא בשפה בפעלים עם שני צירופים שמניים חיוניים למסגרתם התחבירית ( פעלים דו - מקומיים ) . גם דרמות מנטליות כגון חשיבה ואמירה קשורות בשני משתתפים : החושב / האומר והפרופוזיציה . דרמות כאלה 2 על פי תורת היחסות הסמנטיות מושגי היחסה מורכבים מסדרת קונספציות אוניברסליות המסמנות טיפוסים מסוימים של אמיתות שבני אנוש מסוגלים לקבוע לגבי המאורעות הסובבים אותם, קביעות כמו "מי עשה זאת ? ", "למי זה קרה ? ", "מה נשתנה ? " . 3 את המונחים 'פועל חד - מקומי', 'פועל דו - מקומי', 'פועל תלת - מקומי' טבע רובינשטיין במאמרו "ערכיות תחבירית וערכיות סמנטית" ( תשל"ט ) . וראו גם בורוכובסקי ( 2001 : 70 ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help