sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | אני הולך לקרוע את העיר : פועלי תנועה בעברית המדוברת בת ימינו אבא וטרומר ( ראו : רובינשטיין, ,1971 תשל"ט ; טרומר, 1983 ; דותן, תשנ"ח ; בורוכובסקי בר - אבא, 2001 ) . ואכן הסמנטיקה הגנרטיבית והדקדוק הגנרטיבי עסקו בשאלה : מה יוצר את כלל המשפטים בשפה ? במילים אחרות, מה עומד בתשתית המנגנון הלשוני : האם הדקדוק ( המבנה / הצורה ) או המשמעות ( התוכן ) ? לשיטת הדקדוק הגנרטיבי החומסקיאני, בתשתית המנגנון הלשוני עומד המבנה התחבירי ; ואילו לשיטת הסמנטיקה הגנרטיבית של רובינשטיין וממשיכיו, המשמעות היא המכתיבה את מבנה המשפט . דוגמה שבה המשמעות מכתיבה את המבנה התחבירי ניתן לראות במשפט שבו מופיע למשל הפועל יצא : המורה יצאה מן הכיתה . משמעותו המקורית של יצא, שעניינה תנועה ממקום המוצא, קשורה בשני משתתפים : המשתתף שנע ( המורה ) והמשתתף שהוא מקום המוצא שהמורה יצאה ממנו ( הכיתה ) . משמעות זו מכתיבה אפוא את המסגרת התחבירית של הפועל יצא כבעלת שני צירופים שמניים : האחד מתייחס לאובייקט הנע, והאחר מתייחס למקום המוצא . הניתוח לרכיבים סמנטיים גישת הסמנטיקה הגנרטיבית מבוססת על העיקרון שקיים נדבך עמוק יותר מן התחביר והוא הרובד הסמנטי . הרובד העמוק אינו מכיל ערכים לקסיקליים או חוקים תחביריים, אלא רכיבי משמעות יסודיים המקיימים ביניהם יחסי משמעות מסוימים . בשנות השישים של המאה העשרים מספר חוקרים ( ; 1966 Bendix, Bierwisch, 1970 ; Katz & Fodor, 1963 ; Weinreich, 1966 ) העלו את הרעיון שמשמעותה של כל מילה היא מעין צרור של רכיבים סמנטיים שצירופם יחד יוצר את משמעות המילה . הרכיבים הסמנטיים מתאפיינים בכך שמספרם סופי וקטן, הם אינם ניתנים לחלוקה נוספת והם אוניברסליים . ההנחה היא שאפשר לפרק כל מילה לצרור של רכיבים סמנטיים זעירים, כך למשל, משמעות מילים שהן שמות עצם ניתנת להצגה באמצעות רכיבים סמנטיים מסוג [ + / - חי ] , [ + / - אנושי ] , [ + / - מבוגר ] , [ + / - נקבה ] . לדוגמה : ילד : [ + חי ] , [ + אנושי ] , [ - מבוגר ] , [ + זכר ] ; ילדה : [ + חי ] , [ + אנושי ] , [ - מבוגר ] , [ - זכר ] . במילים שהן פעלים מדובר ברכיבים סמנטיים כגון 'התהווה', 'גרם', 'יש' ( ציין הקיום ) , 'ל' ( ציין הבעלות ) , 'אל' ( ציין היעד ) , 'מן' ( ציין המוצא ) וכיוצא בזה . לדוגמה :

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help