sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 טל דקל בהיבטים מעמדיים, לאומיים, דתיים ומגדריים, ובגלל היותן מנותקות ולא שייכות לחלוטין למקום, לזמן או לחוק המדינה . ההגירה, המתרחשת בעולם כולו, מקבלת ממד מובחן וייחודי בהיבט המקומי . מדינת ישראל נוסדה והוגדרה מראש כ"בית לאומי לעם היהודי" . אל סוגי ההגירה המתקיימים ברחבי העולם והנובעים ממגוון סיבות מצטרפת ה"עלייה", תופעה ייחודית של מדינת הלאום היהודית בעת החדשה . העלייה נתפשת כחלק מהאתוס הציוני ומושפעת מרעיון "ושבו בנים אל גבולם" ומהפרדיגמה של קיבוץ גלויות . אופייה של ישראל עוצב כמדינת הגירה בעלת צביון אתני גזעי, משום שההגירה וההתאזרחות מיועדות ליהודים בלבד . עיקרון זה, שהוא מרכיב חשוב בזהותה היהודית של המדינה, מייצר סבך ביורוקרטי, תיאולוגי ופוליטי של הגדרות זהות . מצב מורכב זה בלט בהגירה מאתיופיה ובהגירה מברית המועצות לשעבר, כאשר יהדותם של רבים הוטלה בספק וכתוצאה מכך גם האפשרות לקליטתם המלאה והיטמעותם בחברה היהודית בישראל . זאת ועוד, היותה של ישראל מדינת הגירה יהודית משפיעה גם על הגירת העבודה העולמית המגיעה לישראל . מדיניותה הרשמית והבלתי מתפשרת של ישראל מסרבת בכל תוקף להעניק מעמד של קבע למי שמכונים כאן עובדים זרים, והם מיועדים להגיע לישראל לתקופה קצרה ומוגבלת . מורכבותה של תופעת ההגירה במציאות הישראלית באה לידי ביטוי גם במילים שבהן אנחנו משתמשים להגדרת המהגרים . מי שהיגרו לישראל מתוקף יהדותם ובחסות חוק השבות מכונים על פי רוב "עולים חדשים", מי שהגיעו לישראל כדי לעבוד ואינם יהודים, מכונים כאמור "עובדים זרים" . בחיבור זה אני מבקשת להשתמש במילה מהגרים, כדי לתאר תנועה אנושית בין מדינות לאום, לפי ההיגיון של הטרנס לאומיות . המונח עלייה כשלעצמו הוא מושא של ביקורת חברתית, כפי שמציינת למשל קלריס חרבון, משפטנית ופעילה חברתית מזרחית שכתבה כי בשימוש במונחים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help