sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

יאיר אלדן 14 משוחררת היא מכלל נשות ישראל ועל כן אין להשקות אותה מי סוטה . באים חכמים וטוענים כנגדו ששמעיה ואבטליון השקו שפחה משוחררת , וכנגדם טוען עקביא בן מהללאל כי שמעיה ואבטליון השקו את השפחה " דיכמא " . אם " דיכמא " משמעותו " שהם כמוה " ) כמפורש בתלמוד הירושלמי ( הרי שעקביא התכוון לזלזל בהם ולהזכיר להם את גירותם ) שמעיה ואבטליון גרים היו ( — שהשקו אותה משום שהם , כמוה , גרים . אפשרות אחרת היא שהשקו אותה משקה שאינו באמת מי המרים המאררים ) דיכמא = דוגמה ( שכן המים שהשקו אותה דומים לה והם חסרי חשיבות כמותה . על פי רב האי גאון הראו לה מי צבע שהיו אמורים להפחיד אותה ולגרום לה להתוודות . רבי אלעזר , שהכתיר את סיפור נידויו של עקביא בכותרת " המספר אחר מיטתן של תלמידי חכמים " סבר שהעניין המרכזי הוא הזלזול בשמם של שמעיה ואבטליון . בין שהשקו אותה מי צבע ובין שהשקו אותה רעל , שאינו מי המרים המאררים , הרי יש בעצם ההצבעה על כך כדי לפגוע בשמם הטוב וממילא גם במסורת ההלכתית הנובעת מהם ובסמכות חכמים בכלל . ואולם , אם קיבל רבי אלעזר דווקא את מסורת הפירוש שלפיה הדגש אצל עקביא היה היותם של שמעיה ואבטליון גרים כמו השפחה המשוחררת מתחוור עוד רובד של הסיפור . מהי המשמעות של אזכור גירותם של שמעיה ואבטליון ? עקביא בן מהללאל , הידוע כבעל מסורת הלכתית מבוררת ואשר שמועותיו מרבותיו מהימנות ) משנה , עדויות , שם ( מערער על עצם סמכותם ההלכתית של שמעיה ואבטליון כאלה שזה מקרוב באו . אזכור גירותם הוא אפוא טענה שאין הם מחזיקים במסורת הלכתית מבוררת . יש כאן ערעור על עצם סמכותם של שמעיה ואבטליון לפסוק הלכה כמי שבאו " מבחוץ " ולא נולדו כבני העם היהודי . אם כן , נידויו של עקביא הוא מידה כנגד מידה — הוא מוצא אל מחוץ לקהילה ומת בנידויו מכיוון שלא קיבל את כניסתם של שמעיה ואבטליון לקהילה .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help