sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נידוי , מוות ואבלות 13 בין חכמים לישו חורג אפוא משאלת האכילה בטהרה . הדיון הוא בשאלה מי נחשב " בפנים " ומי נחשב " בחוץ " — ישו נדון בצואה רותחת לא רק כמידה כנגד מידה על דעתו השונה בסוגיה , בעונשו יש משום סמל לעובדה שישו , כמו הצואה , מוּצא מן הקהילה ומושלך ממנה באופן המגעיל והמבזה ביותר . הוויכוח על נטילת ידיים בין ישו לחכמים מבטא , סמלית , ויכוח על גבולות הקהילה . מרי דגלס עמדה על כך שיש קשר בין הדרך שבה החברה משרטטת את גבולותיה ובין פרקטיקות גופניות שונות ) דגלס 2004 : 135 ( . דגלס טוענת שיש קשר סמיוטי בין גבולות הגוף לגבולות החברה , והריטואלים השונים שמתקיימים בקהילה הם ביטוי פיזי – גופני לקשרים חברתיים . ישו וחבריו אינם חולקים אפוא על החכמים רק בשאלה אם מה שנכנס אל הגוף מטמא , אלא מערערים על הגבולות של הקהילה ושואלים בידי מי נתונה הסמכות לקבוע גבולות אלו . ישו מציג עמדה אינקלוסיבית ואילו חכמים מציגים עמדה אקסקלוסיבית . על פי החכמים מה שנכנס אל הגוף יכול לטמא ולכן יש צורך לשמור טוב על הגבולות של הגוף – קהילה . ישו לא מוטרד ממעברי הכניסה אל הגוף – קהילה , אלא רק ממעברי היציאה מן הגוף . וכפועל יוצא , נידויו של רבי אליעזר בן חנוך על שלא הקפיד בטהרת ידיים צריך להיקרא לא רק כסיפור על הקפדה של חכמים על נטילת ידיים או על סמכותם , אלא גם כוויכוח על העמדה הראויה כלפי כניסה לקהילה ויציאה ממנה . הרחקתו של אליעזר בן חנוך מן הקהילה היא אפוא מידה כנגד מידה , שכן הזלזול בנטילת ידיים קשור קשר הדוק לתפיסה אינקלוסיבית או אקסקלוסיבית כלפי כניסה לקהילה . המקרה השני שמצא רבי אלעזר הוא נידויו של עקביא בן מהללאל . מחלוקת עקביא בן מהללאל וחכמים ) משנה , עדויות פרק ה , משנה ו ( נסבה על השקיית מים מאררים לסוטה גיורת או לסוטה שהיא שפחה משוחררת . עקביא בן מהללאל אינו סבור כי שפחה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help