sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יאיר אלדן 12 דק ואשכח תלתא ] יצא , דייק ומצא שלושה מקומות [ : המזלזל בנטילת ידיים , והמספר אחר מיטתן של תלמידי חכמים והמגיס דעתו כלפי מעלה . ) ברכות יט , עמוד א ( ] ההדגשות בציטוטים מספרות חז " ל ותרגומם לאורך כל הספר הם שלי — י " א [ מה המיוחד בשלושת המקרים הללו ובמימרה של ר ' יהושע בן לוי , שנעשתה בסיס לרשימות הטלת הנידוי ? כפי שמיד אראה , בשלושת המקרים הללו יש בנידוי משום מענה לעצם הערעור של המנודה על הסמכות המוסדית לקבוע את גבולות הקהילה או את דרכי הפנייה לאל . במרקוס ז ומתי טו מובא הפולמוס בעניין נטילת ידיים בין ישו לפרושים . בפולמוס קובלים הפרושים על ישו ועל תלמידיו שאינם רוחצים ידיהם לאכילה . ישו משיב לכך : שום דבר מחוץ לאדם אינו יכול לטמא את האדם כשהוא נכנס לגופו , רק מה שיוצא מן האדם מטמא אותו . יש שפירשו תשובה זאת פירוש מטפורי , ויש שהבינו זאת כתשובה הלכתית לפרושים הדורשים מתלמידיו של ישו שירחצו ידיהם . בין כך ובין כך , עניין רחיצת הידיים הוא עניין לפולמוס עקרוני בין ישו ובין הפרושים . בעוד ישו סבר כי אין צורך לרחוץ את הידיים וכי רק מה שיוצא מן הגוף מטמא , הרי חכמים ראו ברחיצת ידיים עניין הלכתי חשוב . בתלמוד הבבלי במסכת גיטין ) דף נז , עמוד א ( מובא סיפור ולפיו אונקלוס הגֵר מעלה את ישו באוב ומתואר עונשו של ישו בעולם הבא — הוא שרוי בתוך צואה רותחת . עונשו של ישו הובן כמידה כנגד מידה , ישו נענש משום שלעג על הקפדתם של החכמים במה שנכנס לגופם ) פורסטנברג תשס " ו : 121 ( . רכיב נטילת הידיים שכלל רבי אלעזר ברשימת " על מה מנדין " וכן תיאור הקפדתו של ר ' עקיבא על נטילת ידיו מבהירים את חשיבותה של נטילת ידיים לעניין סמכות חכמים , שכן היא יציר כפיהם — דחייה או קבלה של מנהג זה יש לה חשיבות לעצם ההשתייכות לקהילה עמה נמנים חכמים . הדיון

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help