sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

נידוי , מוות ואבלות 11 ב היחסים בין המנודה ובין הקהילה מורכבים . מצד אחד , הקהילה מרחיקה את המנודה משורותיה , ומן הצד האחר במנגנון ההרחקה מושקעת אנרגיה רבה המלמדת על הכרה עמוקה במנודה . חברות בקהילה , כידוע , היא לא עניין מובן מאליו , היא " טובין " שהחברים בקהילה מעניקים זה לזה ולחברים חדשים ) 31 : 1983 Walzer ( . הקשר שבין הנידוי ובין החברות בקהילה הוא אפוא מרכזי . האם מדובר בשלילת החברות בקהילה מן המנודה ? ואם לא , מהו מצבו המדויק של המנודה מבחינת חברותו או אי – חברותו בקהילה . זאת ועוד , נידוי יכול להצליח רק אם אין למנודה קהילה אלטרנטיבית ואם הוא מקבל על עצמו את מרותה של הקהילה המנדה . ואולם מתח זה הוא , כאמור , בעייתי , היות שהנידוי , האמור להיות מערכת המרחיקה את חברותו של המנודה בקהילה ומגבילה אותה , מאשש , בעצם הפעלתו , חברות זו . רגישות זו לקשר שבין הרחקה של אדם ובין גבולות הקהילה מופיעה בטקסט המכונן בחז " ל העוסק בשאלה " בגין איזה פעולה או אירוע מנדים אדם " . רשימות " על מה מנדים " אצל כותבי הקודקסים ההלכתיים מבוססות על המימרה של רבי יהושע בן לוי ) אמורא ארץ ישראלי מן הדור הראשון , ראשית המאה ה – 3 לספירה ( המופיעה בתלמוד הבבלי ובתלמוד הירושלמי , ולפיה יש " עשרים וארבעה דברים " שעליהם מנדים . מימרה זו קיבלה חשיבות כבר בדיון התלמודי עצמו , ולא בכדי עסקו בה הרמב " ם ור ' יוסף קארו כשניסחו את הסיבות לנידוי בספרי ההלכה שלהם . על פי הגרסה הבבלית , פונה רבי אלעזר לרבי יהושע בן לוי ושואל היכן הם עשרים וארבעה המקומות שבהם מנדין על כבוד הרב . רבי אלעזר מוצא רק שלושה : ואמר רבי יהושע בן לוי : בעשרים וארבעה מקומות בית דין מנדין על כבוד הרב , וכולן שנינו במשנתנו . אמר ליה רבי אלעזר : היכא ? ] היכן ? [ אמר ליה : לכי תשכח ] אמר לו : לך תמצא [ . נפק

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help