sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 רות גולן אינדיווידואליות רבת פנים, שהתבטאה בפילוסופיה, בספרות, בתיאטרון, במוזיקה ובאמנות החזותית . מובן שלפסיכואנליזה היה חלק דומיננטי במהפך התרבותי הזה בהיותה זו שחשפה את העומק והמורכבות של הנפש האנושית ואת העושר הטמון בחשיבה רפלקסיבית . האני של היחיד הלך ותפס את מקומו של האל . פרויד, שהכריז על עצמו כאתיאיסט, הכניס את האל בדלת האחורית כשביסס את תורתו על השילוש האדיפלי . בשילוש הזה נתן לאב הסמלי — כלומר הפונקציה המייצגת את האב — את המקום שלאקאן אחר כך כינה האחר הגדול — אותה פונקציה המעמידה 7 את החוק, את האיסור ואת ההגבלה על העונג . אלא שמאז תקופתו של פרויד, ואפילו של לאקאן, שהלך לעולמו ב – ,1981 המשיכו להתרחש שינויים מהותיים בתרבות ובחברה, וכיום אנו עומדים בפני תוצאות מותו של אלוהים ואתו נפילת כל האידיאולוגיות והערכים וגם "התרת" האיסורים או ההגבלות על ההתענגות . אנו עדים בימינו להתפרקות האחר הגדול מכל סמכויותיו ולהתגברות המבוכה והמועקה בעקבות הסרת האיסורים . שכן, כידוע לכולנו — האיסור הוא הגורם הראשוני לתשוקה . אם אין איסור או הגבלה ואיש הישר בעיניו יעשה, מאין תבוא התשוקה לחדש ? תוצאתו של תהליך זה היא השקיעה בתוך עולם של צרכנות אינסופית ( לרבות צרכנות רוחנית ) וטיפוח נרקיסיזם פתולוגי . תוצאה אחרת היא הקצנה נגדית המתבטאת בתנועה גוברת של חזרה אל דתות דוגמטיות והופעת אבות ממשיים או דמיוניים רודפניים, או חזרת האלילים בדמות הטוטליטריות של חוקי השוק והרייטינג והציווי להתענג . האם אפשר לחשוב על חלופה אחרת ? האם הפסיכואנליזה יכולה להתמודד עם שינויים אלה בדרכים חדשות ? לאקאן, שחזה את העתיד להתרחש, ראה ( לפי תפיסתו של

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help