sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 מרטין בובר והמקרא ולהשתמש בהן בחקר המקרא . הבחנותיו המוקדמות צורפו לעבודה מתודית משווה מול דתות עמי המזרח הקדום וגם לניתוח משווה פנים-מקראי, שחתר לזהות מסורות ספרותיות ורוחניות שונות במקרא . בהקשר זה טענתי היא שהמקרא היה גורם מעצב בהגותו של בובר והעיד על הכיוון הדתי-רוחני בהגותו, אשר ביקר את הכתיבה הפילוסופית הקלאסית מתוך רצון לחשוף את הרובד הדתי והחוויה הדתית . עם זאת, הגותו אינה אנטי-רציונלית, אלא תחומה בין היכולת הרציונלית לבין חקר ישותו השלמה של האדם . לדוגמה, בכתביו המקראיים נעשה שימוש במתודת המחקר ככלי לדיון בסוגיות הנוגעות לאדם המודרני . בובר מציין ש"הכניסה העיקרית למפעלו של ההוגה אינה תוכן מחשבתו אלא האורח והמתודה 2 בובר מסויג מכוחה של המתודה לגלות את האמת, או שלו" . כניסוחו, לתאר את זיקת אני-ואתה . אבל במסגרת יחסי אני-לז שומה עליה לקדם את האדם לפתיחות, לאפשרות של דיאלוג עם הרז והזולת שבמציאות . א . כתבי החסידות כשלב מקדים לכתבי המקרא העניין הדתי שגילה בובר במקרא ובחסידות מאפשר להשוות את המתודות שלו בחקר היצירות החיוניות של היהדות . לפי בובר, הן המקרא והן החסידות מייצגים תופעות רוחניות אדירות בחיי העם ומהווים עדות חיה לדיאלוג בין שמיים לארץ . בשניהם פועם יסוד אורגני משותף - הגרעין והנשמה של היהדות החיה, שאליו הוא מכוון . אכן, פועלו הראשוני של בובר בכתבי החסידות, המשתקף בספריו סיפורי רבי נחמן ( 1906 ) ואגדת הבעל שם טוב ( 1908 ) , התאפיין במלאכת תרגום ועריכה לגרמנית, שאיפשרה את פרסומם 2 . בובר, פני אדם , עמ' 418 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help