sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 קרל מרקס לפי סימנים בולטים לעין", אולם אין לו תודעה כהתבוננות שכלית בדברים, ועל כן גם אין לו תודעה של המין - הסוג ( Gattung ) - כולו שאליו הוא משתייך . תודעה כזאת יש לאדם בלבד . ישות סוגית היא אפוא ישות ההופכת את הסוג שלה, משמע את מהותה, למושא של תודעתה . פוירבאך מדגיש לא רק את התבוננותו העצמית של האדם המגלה את מהותו של המין האנושי, אלא גם את ההתבוננות המגלה את סוגיהם, קרי מהויותיהם, של יצורים אחרים . מכיוון שהעיון במהויות הוא יסודו של המדע, הרי האדם הוא ישות מדעית . פוירבאך אינו מגיע לכדי תיאור האדם כישות חברתית, אלא מתאר את היחיד האנושי כפרט החולק מהות משותפת עם פרטים אנושיים אחרים . מהות זאת כוללת תבונה, רצון חופשי ואהבה . באהבה, כיחס גרידא ללא שום היבט היסטורי, מוצאת החברתיות של היחיד ביטוי עליון . המחשבה, כמרכיב של המהות האנושית, היא בעלת אופי לשוני, ועל כן היא חברתית ביסודה, אולם פוירבאך מתארה כפעילות שיכולה לבוא למיצויה כשיח של האדם עם עצמו : "האדם יכול לבצע את התפקוד הסוגי ( Gattungsfunktion ) של החשיבה, של הדיבור [ . . . ] 2 מרקס מבקרללא אדם אחר . האדם הוא לעצמו בעת ובעונה אחת 'אני' ו'אתה'" . את מושג הישות הסוגית של פוירבאך בתזה השישית ב"תזות על פוירבאך" : "המהות האנושית אינה הפשטה המשוקעת בתוך היחיד הבודד . בממשותה הנה הכוליות של היחסים החברתיים [ . . . ] המהות עשויה להיתפס [ על ידי פוירבאך ] רק בתור 'סוג', בתור כלליות פנימית, אילמת, המקשרת את היחידים הרבים 3 באופןטבעי" [ ההדגשה במקור ] . פוירבאך מציין עוד את היות האדם ישות הנזקקת למושאים כדי לבטא את יכולותיה וכשריה, אולם הוא מדגיש בעיקר את ההתבוננות במושאים . במסגרת זו הוא מציין את הפרספקטיביזם המאפיין את התבוננותם של בני האדם במושאים . כאשר בני אדם מתבוננים באותו המושא, כל אחד רואה מושא זה באופן אחר מזולתו, וכך הוא מבטא בו את "המהות המושאית שלו – הוא" : "כך השמש היא המושא המשותף של כוכבי הלכת, אולם אין היא מושא לְכוֹכָב, לנוגה, לשבתאי או לאוּרנוּס באותו האופן שבו היא מושא לכדור הארץ . לכל 4 מרקס מפתח את המושג "ישות סוגית" מעבר לכך כוכב לכת יש שמש משלו" . ויטעים את הפן הפעיל של היחס למושאים . מרקס מדגיש, ראשית, את היות האדם ישות סוגית, ישות הנבדלת משאר בעלי החיים, מכוחה של התודעה . התודעה היא יחס אל העולם ; וכל התייחסות תודעתית של האדם לעולם, גם ההתבוננות העיונית, היא אופן פעילות . אולם מרקס מדגיש בעיקר את היות התודעה יחס דינמי של האדם למציאות ולעצמו,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help