sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לכתוב בשפת האחר 12 לפי ספיבק, באשר לאחר, ספרות יכולה להיות מורה, המדריכה את דרכנו, שלנו כמו גם מושא המחקר שלנו ) שם : 23 ( . מחקר הספרות ההשוואתית מאפשר ללמוד את האחר שלא דרך לשון הכוח, לשון הקבוצה ההגמונית . הווה אומר, בלא מבט מובנה שפירושו אובייקטיפיקציה של האחר, כמבטו של תייר המפענח את הסימנים מבעד למבני – התודעה שלו עצמו . הבנת האחר תלויה ביצירת שיתופיות בלא תוכן מוכן – מראש . חשיבות הספרות טמונה בהכרת האחר והאנחנו . היא תלמד אותנו שאין ודאויות, שזהויות אינן מוצקות, שהן רבות פנים ונמצאות בתזוזה מתמדת ) שם : 29 ( . במובן הזה, שיח המיעוטים במחקר התרבות בכלל ובדיסציפלינה של ספרות השוואתית בפרט הוא פוליטי באופן עמוק וחותר לשינוי פוליטי דרך שינוי בתודעה ובתרבות, כזה המונהג על ידי האליטה האינטלקטואלית . הכוונה לשיח מיעוטים המקדם פוליטיקה חיובית ואוניברסלית שהכול מוזמנים להיכלל בה . אולם ספיבק איננה רואה בכך פוליטיזציה של הדיסציפילינה אלא דווקא ניסיון לדה – פוליטיזציה שתכליתה להתרחק מפוליטיקה של עוינות ) שם : 4 ( . לטענת ספיבק ) שם : 13 ( , זו אחריותה של הדיסציפלינה של ספרות השוואתית וזה תפקידה : על מנת להשביח את תפקידה של הוראת הספרות כאימון של הדמיון — הכלי רב – המשקל של האיחור — נוכל, אם נעבוד קשה כפי שספרות השוואתית בנוסח הישן מסוגלת לה, להתקרב אל מלאכת התרגום שאי – אפשר לצמצמה עוד — לא משפה לשפה אלא מגוף לסמיוזיס אֶתי — אל הסליל שאיננו פוסק שהוא ה"חיים" . האחר ואנחנו השאלה מה פשר "אנחנו" מסובכת לא פחות מן השאלה מיהו ה"אחר" . מהו אותו קולקטיב חסר – פנים הזכאי לכלול עצמו תחת הכותרת הנחשקת, מושא הכמיהה של מי שמחוצה לו ? ברי ששאלת האחר קשורה בסמכות החברתית היוצרת את ההבדל התרבותי, שכן מערכת הכוח נזקקת לאחר לשם ביסוס סמכותה החברתית – פוליטית . כאמור, שייכות אתנית או אחרת היא כשלעצמה אינה נושאת מטען מהותני ולא היא היוצרת את האחרוּת ; האחר הוא תולדה של תהליכים מעצבי סובייקטים, האחראים לייצורן של עמדות סובייקט מסוימות . 3 מדומיין לא פחות מן האחר, "אנחנו", כפי שלימדנו בנדיקט אנדרסון, וקבוצת האנחנו עושה שימוש בקולקטיביות מדומיינת כדי להבין את עצמה ולסמן את גבולותיה . סימון הגבולות כרוך בהסדרת מיקומם של האחרים . היות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help