sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 ג'פרי הרטמן תנועת הזיכרון מן הלשון אל הצלקת המוסווית בה, וחוזר חלילה . התן – וקח בין הנשגב ליומיומי שאליו חתרה הפרוזה של הרטמן תבע ממני קשב אחר . חוויית הקריאה ההיא השאירה בי תהייה עמומה על זהות הכותב, הרהור באשר לפעולתו של הזיכרון בשירה, ואף סדקה בקלישאות שהבאתי איתי לקריאה בדבר ה"ריחוק" בין הקורא לספר וההימנעות מ"פאתוס" . היה לי ברור שהרטמן הוא חוקר – מבקר מזן אחר, כזה החותר לגילוי עצמי, צייד משוטט אך חדור מטרה . שאלתי את עצמי מה טיבה, אם כן, של האחריות שיש לו כלפי עצמו וכלפי הטקסט . ג'פרי הרטמן היה אחד מחוקרי השירה וממבקרי התרבות המשפיעים בארצות הברית מסוף שנות ה – 60 ועד מותו בשנת 2016 . לצידם של הרולד בלום, היליס מילר ופול דה – מאן הוא התרכז בחקר היחס בין הרומנטיקה למודרנה, אך הציב את האתוס של הזיכרון במרכז תפיסת הספרות שלו . הישגם המשותף של הארבעה, שנודעו כ"אסכולת ייל", היה פתיחתו של תחום חקר הספרות לפנומנולוגיה, במיוחד לדקונסטרוקציה ולהקשרים של מדרש ופסיכואנליזה . מיקודם בסובייקט והפנייה אל הרומנטיקה עמדו בניגוד לעריצותה של "הביקורת החדשה" שנציגיה דחו את העיסוק בשאלות של סובייקטיביות ובהתנסות הפנימית של האני . בספרו הראשון, המפגש הלא-מתווך ( The Unmediated Vision, 1954 ) , זיהה הרטמן את המודרנה עם חזון חילוני שמקורו ברומנטיקה . לדידו, לב הענין היה המפגש ה"בלתי – אמצעי" עם המציאות, וזאת תוך כדי התעלמות מן ההרס שליווה את החזון הזה — ומחירו האומנותי והאנושי . כידוע, החל בניסיונו של דקארט לנסח נקודה ארכימדית שיש בה התנגדות לכל צורה של ערכאה מתווכת ( "אני חושב, אני מייצג, אני חושק — אני קיים" ) ועד למפעלי דת וחברה ששמו לעצמם למטרה להתיר את מוסרות העבר, נתפסה המודרנה כניסיון של התרבות לחזור ולהתחיל הכול מן הראשית . בניגוד לאותה תשוקה שהוטרמה במניפסטים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help