sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 חיים סעדון ז'ול פרי בשנת ,1883 בבחינת חינוך חובה . על פניו המערכת השלטונית הארגונית של צרפת באלג'יריה אפשרה את מימוש החזון של כי"ח, השתלבות ב'מדינה' . באלג'יריה הוקמו שלושה בתי ספר של כי"ח שנקראו 'תלמוד תורה' . לכי"ח היה באלג'יריה תפקיד חינוכי שונה ממה שהיה לה ברוב ארצות האסלאם — היא חיזקה את הפן היהודי של החינוך הממלכתי . הקהילה היהודית בתימן נחשפה פחות מקהילות אחרות לתהליכי מודרניזציה וגם שם לא הצליח הארגון לבסס פעילות חינוכית . תימן הייתה רחוקה יחסית מכל תהליכי המודרניזציה שעברו על המזרח התיכון ועל צפון אפריקה . במדינה שלט אימאם שסירב לאפשר השפעות חיצוניות על מדינתו . הקהילה היהודית סירבה גם היא לקבל השפעות חיצוניות, ודאי לא כאלה שהצטיירו כחילוניות . בשנת 1910 נשלח יום טוב צמח לתימן לנסות לפתוח בית ספר של כי"ח אך שליחותו נכשלה . 4 מספר התלמידים והתלמידות גדל מ - 680 בשנת 1865 ל - 47,746 בשנת 1939 . 5 זהו גידול משמעותי ביותר במערכת החינוך של כי"ח . כדי להבין את משמעות הנתון הזה יש להשוותו למספר הפוטנציאלי של תלמידים יהודים בארצות השונות . ההשוואה לא מבטלת את הישגו של כי"ח בקביעת דפוסי חינוך ותכנים אחידים בקהילות שונות . אף אם מערכת החינוך היהודי של כי"ח לא הקיפה את רוב התלמידים היהודים, היא הייתה המערכת היחידה בארצות האסלאם שהציגה תפיסה חינוכית כולית ואחידה . לראשונה נוסף ממד של אחדות על - קהילתית למערכות החינוך היהודיות, למרות ההבדלים הגדולים בין המדינות . בוגרי מערכת החינוך של כי"ח מארצות שונות היו יכולים לתקשר ביניהם ללא כל קושי שפתי ובסביבת תרבותית מוכרת . כמקובל במערכת ארגונית גדולה וכדי לצור קשר בין בתי הספר נוסד העיתון של כי"ח, 6 התקיימו תחרויות ספרותיות, הוקם בית ספר מרכזי להכשרת מורים בפריז 7 והתקיימו תחרויות ספורט . כך נוצרה לראשונה תפיסה חינוכית ומערכת ארגון חינוכית החוצה ארצות ותרבויות . במושגיו של העם היהודי זה היה שינוי חסר תקדים . עוגנים דתיים ותרבותיים שיצרו דפוסי 4 יום טוב צמח ( 1869 - 1939 ) נשלח ב - 1910 על ידי כי"ח לתימן לחקור את מצב היהודים שם ולבדוק את אפשרות להקים בית ספר מודרני . בשובו כתב דוח מפורט בצרפתית המתאר את רשמיו . תרגום עברי של הדוח מאת אברהם אלמאליח נדפס בספר 'שבות תימן' ( תל - אביב תש"ה ) . 5 רודריג, עמ' 33 . 6 1913 - 1860 Bulletin de l’Alliance Israélite Universelle . לאחר מלחמת העולם הראשונה הוקם עיתון אחר שנקרא Paix et Droit והוא ראה אור בשנים 1921 – 1940 . בעוד שהעיתון הראשון היה בעיקרו אינפורמטיבי, העיתון השני היה בעיקר להבעת דעות בעניינים יהודיים כלליים . נוסף על עיתונים אלה ראו אור גם העיתונים Revue des écoles de l’Alliance israélite ( 1901 - 1904 ) וכן Bulletin des ecoles de l’alliance israelite שראה אור בשנים 1910 - 1914 . 7 ) L’École normale israélite orientale ( ENIO

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help