sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 חיים סעדון עדיין פעילים אך גם הם מתאימים את עצמם למציאות של המאה העשרים ואחת . לאלה ולאלה פתרונות . אלה ואלה נאבקים על דמותה של החברה היהודית, על דמותו של העם היהודי . כי"ח כמערכת אידאולוגיות וארגונית לכי"ח הייתה תפיסה אידאולוגית ברורה שאותה הפיץ הארגון באמצעות מערכת ארגונית שהשתכללה והשתפרה עם השנים . ראשי כי"ח ביקשו להתמודד עם הבעיה העיקרית שעמדה בפני העם היהודי במחצית השנייה של המאה התשע - עשרה — שאלת אחדותו ומקומו בתהליכים שעיצבו את העולם, ובכלל זה המתח שבין אידאולוגיות כוליות מול אידאולוגיות פרטיקולריסטיות . אביב העמים בשנת 1848 אפשר את הביטוי הלאומי של כל מדינה, של כל לאום . הוא בישר את הליברליזם המדיני והאישי אל מול עליית הקומוניזם שביקש למצוא מזור אחר לעולם ההולך ומתהווה — ליברליזם והומניזם החיים בכפיפה אחת עם לאומנות וקלריקליזם . שיקום החברה היהודית הייתה המשימה העיקרית של ראשי כי"ח . בתפיסת השיקום הם השתמשו במושג בצרפתית Régénération שמשמעו המילולי הוא 'לידה מחדש', קרי : שינוי או שיקום הערכים היהודיים ברוח המהפכה הצרפתית שיביאו לאחדות של העם היהודי . האידאולוגיה של כי"ח לא צמחה בחלל ריק . היא שאבה את השראתה ממגמות האמנציפציה והנאורות, היא ניזונה מרעיון הפרודוקטיביזציה של היהודים והיא קיבלה עידוד משינויים חוקתיים וארגוניים ביחס אל היהודים הן באירופה והן בארצות האסלאם . לכי"ח היה תפקיד גם בקולוניאליזם הצרפתי שהתפשט במחצית השנייה של המאה התשע - עשרה ובתהליכי ההיטמעות שכפה בארצות שבהן שלט . המערכת הארגונית של כי"ח השתלבה בתהליך נוסף שאפיין את המחצית השנייה של המאה התשע - עשרה — הופעתן של התארגנויות יהודיות בין - לאומיות . בשנת 1871 נוסדה 'אגודת האחים האנגלית' ( The Anglo Jewish Association ) שפנתה אף היא לקהילות יהודיות בעולם אך לא הצליחה לפתח מערכת ארגונית חזקה ומשמעותית כמו זו של כי"ח . בהיבטים מסוימים שני הארגונים שיתפו פעולה למען אותן מטרות . בעולם היהודי התפתחו דפוסי עזרה וסולידריות יהודיים בין - לאומיים . הארגונים היהודיים הבין - לאומיים מיקדו את פעילותם בנושאים שונים : עזרה חומרית ( פילנתרופיה ) , עזרה רוחנית ( למשל מערכת החינוך של כי"ח ) ועזרה מדינית ( סולידריות ) . שניים מן הדפוסים היו קצרי טווח ונועדו להתמודד עם בעיה ממוקדת, ואילו הפעילות בתחום החינוך הייתה רפורמטורית וארוכת טווח . במחצית השנייה של המאה התשע - עשרה היה כי"ח הארגון הגדול והחזק ביותר מבין הארגונים היהודיים הבין - לאומיים, והיחידי ששילב את שלושת

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help