sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 יצחק קלינטון ביילי לבקשתם וגם יחייב אותי כלפיהם . לכן, כשהבדואים רוצים לבקש מאדם טובה גדולה, הם מקדימים לבקשתם מתן "טובה" משלהם, לעיתים קרובות סעודת בשר כבש או מתנת כבש, רכושם היקר להם מכול . טובה מעין זו, כלומר, מתנה - מחייבת ; ואף על פי שלגמול טובה תחת טובה עלול לעלות ביוקר ( "הטובה באה על גבי חמור אבל חוזרת על גבי גמל" ) , אין לסרב לבקשה . בקשת טובה זו היא שעמדה מאחורי ההזמנה שקיבלתי לסעוד איתם . המאמץ שנדרש מכל המסובים בשבוע ההוא, להגיע אל אוהלו של סויילם ברכיבה על גמל שלוש פעמים בציפייה לבואי, ממחיש את הצורך שלהם להעניק לי מתנה . אמנם כשיש באפשרותם של הבדואים לעזור לזולת, הם עשויים בהחלט לקבל על עצמם התחייבות כזאת בלי "מקדמה" - בייחוד בהענקת הגנה וצדקה לנזקקים - אך לרוב אינם נוטים להיכנס ליחסי חבות ותחת זאת מעדיפים להישאר משוחררים מכל מחויבות ובעיקר חופשיים לדאוג לאינטרסים שלהם בתחומי הביטחון והכלכלה, ככל שיתעוררו, ולכן הם אינם ששים לקבל טובות ומתנות . "הטובה כבדה מן ההר", אומרים אצלם . עבורי, דרכם של הבדואים לגייס אותי לטובת עניינם באמצעות מתנה שנתנו לי הייתה בבחינת הארה . עיניי נפקחו לאפשרות של מציאת מאפיינים רבים בחיי הבדואים שעשויים לשפוך אור על אירועים והיבטים של החיים במדבר המתוארים בתנ"ך . במקרה דנן, החוויה הבהירה לי מיד את פרשת אברהם ואבימלך, שקראתי בילדותי : אברהם מנסה לגרום לאבימלך ( המזוהה כפלשתי, אך אפשר לטעון במידה רבה של סבירות שהיה ראש שבט חשוב בצפון הנגב, מדרום לפלשת התנ"כית ) להכיר בבעלותו של אברהם על באר שחפר אברהם שנה קודם לכן ורועי אבימלך גזלוה, כמסופר בבראשית כא 25 - 30 : וְהוֹכִחַאַבְרָהָם אֶת אֲבִימֶלֶךְ עַל אֹדוֹת בְּאֵר הַמַּיִם אֲשֶׁר גָזְלוּ עַבְדֵי אֲבִימֶלֶךְ : וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ לֹא יָדַעְתִּי מִי עָשָׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְגַם

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help