sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | חינוך ולדורף : הלכה ומעשה נראה שהתקופה הייתה בשלה למהפכות חינוכיות – כבר בסוף המאה ה - 19 הקים דיואי ( John Dewey ) את בית הספר הניסויי שליד אוניברסיטת שיקגו כמעבדה ניסויית ללימוד ולהוראה ברוח כתביו הפדגוגיים . בשנת 1907 ייסדה מריה מונטסורי ( Maria Montessori ) את "קאסה דאי במביני", בית הילדים הראשון ברומא, והוא שימש השראה לתנועה חינוכית עולמית בראשותה . ב - ,1921 כשנתיים לאחר היווסדו של בית ספר ולדורף הראשון, ייסד אלכסנדר ניל ( Alexander Sutherland Neill ) את בית הספר הדמוקרטי הראשון באנגליה – סמרהיל . בית הספר שילב בין למידה חופשית לגמרי ותרבות ארגונית דמוקרטית והיה מודל ראשון ונועז לבתי ספר פתוחים, חופשיים וכמובן דמוקרטיים . למיטב ידיעתי לא נוצרו קשרים בין שטיינר לבין ענקי חינוך אלו, וספק אם ידעו זה על קיומו של זה . מראשיתה היו לתנועת ולדורף קשרים רעיוניים, פדגוגיים ומעשיים עם תנועת הרפורמה של "החינוך החדש" ( Reformpedagogik ) בגרמניה . בסוף המאה ה - 19 ובתחילת המאה ה - 20 נוסדו בגרמניה פנימיות לבני נוער שדגלו בערכים של חזרה אל הטבע, עבודת כפיים, בריאות ולימוד מלא משמעות . הן כונו "פנימיות כפריות" ( Landerziehungsheim ) . הרעיון היה להרחיק את הנוער מחיי העיר המנוונים והבורגניים וליצור מעין חלוץ חינוכי שיספוג ערכים של טבע, חופש, אחריות ויוזמה . את המוסד הראשון הקים אבי תנועת הרפורמה הגרמנית הרמן ליטץ ( Herman Lietz ) בשנת ,1898 ובעשור השני של המאה ה - 20 כבר היו בגרמניה יותר ממאה מוסדות ברוח זו . תנועת הרפורמה החינוכית בגרמניה נמשכה מהעשור האחרון של המאה ה - 19 ועד עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933 . בשנים אלו שלפני ואחרי מלחמת העולם הראשונה צמחו בתנועת הרפורמה הגרמנית אין - ספור רעיונות ויישומים פדגוגיים חדשניים, והשפעתם ניכרת עד ימינו . בין חינוך ולדורף לבין תנועת הרפורמה בגרמניה הייתה קרבה רעיונית רבה . בית ספר ולדורף הראשון נוסד בשטוטגרט ב - ,1919 ותנועת הרפורמה העולמית ( New Education Fellowship ) הוקמה בגרמניה ב - 1921 . פרילינגסדורף ( 2017 Frielingsdorf, ) ציין את נקודות הדמיון בין שתי התנועות : הן שטיינר הן נציגי הזרמים בתנועת הרפורמה העולמית מתחו ביקורת נוקבת על החינוך הגרמני המסורתי, בעיקר על המאפיינים הצבאיים הנוקשים ועל חוסר ההתחשבות בצורכי הילדים עצמם ; הן ההוגים של תנועת הרפורמה הגרמנית הן שטיינר ראו בחינוך לא רק מכשיר לסוציאליזציה, אלא אמצעי לשינוי חברתי ולשינוי סדרי עולם – היינו השקפת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help