sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | חינוך ולדורף : הלכה ומעשה למהלך הוא מתקיים קיום נפשי במציאות רוחית . עוד טען שאנו כפופים במהלך חיינו לחוקי גורל ( הקרמה ) לא ככורח חיצוני, אלא מתוך מעשינו אנו ורצוננו העמוק . הוא דיבר על התפתחות העולם בראייה רוחנית ועל תפיסה קוסמית של מושג האלוהות ( שטיינר, ,1976 ,1980 1983 ) . שטיינר שאף ליצור דרך רוחנית מערבית שהולמת את האדם בן זמננו . הוא היה משוכנע שהפרדיגמה המדעית - חומרנית שהגיעה לשיאה בתקופתו, מובילה לדרך ללא מוצא ( הוא היה אחד הראשונים שחזו את המשבר האקולוגי ואת פיתוח הנשק להשמדה המונית ) , ושיש לפתח פרדיגמה זו הלאה לממדים הומניים - רוחניים . לדבריו בכך תלוי עתיד האנושות . בעשותו כך התמודד הן עם הקהילה המדעית בת זמנו הן עם התאוסופיה – שאליה הצטרף כאמור עם מפנה המאה . הקהילה המדעית ראתה בו שרלטן, והתאוסופיה – מורה רוחני יבש ומשמים . בפתחו דרך עצמאית בהוראתו הרוחנית התנגד שטיינר נחרצות להשפעה המזרחית ולטכניקות של מדיומיזם 2 שהיו נהוגות בתאוסופיה . הוא שם דגש על חשיבה בהירה, על לימוד מעמיק של חומר אזוטרי ועל שיקול דעת הגיוני, וטען שדרך רוחנית משמעותית לאדם בן זמננו יכולה להתהוות רק מחיזוק ה"אני" ולא מאיונו . את שנות חייו האחרונות הקדיש שטיינר להפריה של תחומי חיים רבים מתוך השקפתו הרוחנית . אמנה כמה מהם : אומנות תנועה חדשה ששמה "אוריתמיה" ; ארכיטקטורה שמבוססת על צורות אורגניות וזורמות ; כתיבה ובימוי של מה שכינה "מחזות מסתורין" – הצגות שמתגלה בהן המציאות הרוחית ביחסים בין הדמויות הפועלות ; חקלאות אורגנית וביולוגית ; רפואה ברוח האנתרופוסופיה המבוססת על הישגי הרפואה המערבית, אך חורגת מעבר לה בחיפושה אחר האדם הבריא והשלם ובחיזוק כוחות הריפוי הטבעיים המצויים בכל אדם ; ולבסוף חינוך וחינוך מיוחד לאור תפיסת העולם האנתרופוסופית – חינוך ולדורף . * * * עם סיומה של מלחמת העולם הראשונה החל שטיינר בפעילות ציבורית – ואפילו פוליטית בפעם הראשונה והאחרונה בחייו – שנועדה לקדם תוכנית חברתית שהתנגדה ללאומיות העולה באירופה וראתה חשיבות בהפרדה בין תחומי התרבות, הכלכלה והישות המדינית במציאות המודרנית ( שטיינר, 1992 ) . גרמניה 2 בתנועה התאוסופית היה נהוג להעלות רוחות וישויות באמצעות מצב תודעה חלומי, במעין תודעה מעורפלת, ולקבל מהן מידע . שטיינר התנגד נחרצות לטכניקה זו .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help