sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק 1 ה חינוך ולדורף בהקשר היסטורי | 11 בעיניו הכהות שכן כוח היפנוטי [ . . . ] השכלתו אדירה היתה ולעומת השכלתנו הנשענת על הספרות בלבד היתה נהדרת ורבגונית [ . . . ] הפגישה עם אדם בעל כוח מגנטי כזה, דווקא בשלב המוקדם שלו [ . . . ] היתה עבורי מבחינת זכייה גדולה . ( צוויג, ,1982 עמ' 93 ) במפנה המאה, בהיותו בן ,40 החליט שטיינר לפרסם ברבים את רעיונותיו הרוחניים, שעד אז ביטא רק בעקיפין בכתבים פילוסופיים מחד גיסא ובביקורת על נושאי תרבות ואומנות בעיתונים שונים מאידך גיסא . צעד זה דרש אומץ והיה לו מחיר : באחת הפך שטיינר ממדען בעל שם, מבקר ספרותי מוכר ומרצה מבוקש למורה רוחני נערץ על רבים, אבל גם לאיש רוח סהרורי בעיני רוב הקהילה המדעית של זמנו . שטיינר הציב את עצמו במודע בחזית המאבק בחשיבה ובהלך הנפש החומרניים ששלטו אז במדע ובתרבות, מאבק שילווה אותו עד סוף ימיו . הוא החל להרצות בפני חוגים בעלי אוריינטציה רוחנית בברלין והצטרף לתנועה התאוסופית מייסודה של הלנה בלווצקי ( Helena Blavatsky ) , ועד מהרה היה לראש הענף הגרמני של התנועה . בעשור הראשון של המאה ה - 20 הרצה שטיינר בכל רחבי גרמניה על מגוון נושאים רוחניים והוציא לאור ספרים רבים על מהותו הרוחנית של האדם, על התפתחותו, על הקשר שלו לפן הנסתר של הקיום ועוד . בעקבות חילוקי דעות עם הנהגת התנועה התאוסופית פרש ממנה שטיינר, הקים את התנועה האנתרופוסופית והנהיג אותה עד סוף ימיו . את האנתרופוסופיה אפיין כך : "אנתרופוסופיה היא דרך של הכרה שרוצה להוביל את הרוחי שבישות האדם לרוחי שביקום" ( 4 . Steiner, 1973, p ) . הוא טען שרק בהתפתחות רוחנית וביצירת מה שכינה "אברי חישה רוחיים" ( שטיינר, ,1976 עמ' 7 ) אפשר להבין באמת את האדם ואת העולם . לדעתו העולם המודע לתודעה הרגילה הוא רק חלק זעיר מעולם רחב הרבה יותר, שבו טמונות התשובות לשאלות העמוקות של הקיום האנושי . הפילוסוף שמואל הוגו ברגמן ששמע את הרצאותיו של שטיינר והעריץ אותו, תיאר זאת כך : "שטיינר טען שכל הווייתנו הידועה [ . . . ] אינה אלא פרגמנטארית, שהיא קטע מהוויה יותר מקיפה [ . . . ] מה שאנו תופסים בחושינו, אינו אלא חלק קטנטן של ההוויה הקוסמית האמיתית בה אנו חיים" ( עמ' 4 ) . בספריו ובהרצאותיו ניסה שטיינר לתאר ולבאר מציאות קוסמית זו . מחקריו של שטיינר מבוססים על ידע שנראה פעמים רבות פנטסטי, ועל כך גם זכה לביקורת מצד גורמים מדעיים בתקופתו . הוא ראה באדם ישות גופנית, נפשית ורוחנית וטען שלכל אדם יש נשמה העוברת מהלכי חיים רבים, ובין מהלך

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help