sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | חינוך ולדורף : הלכה ומעשה שניות זו עברה בו כחוט השני בילדותו ובשנות נעוריו . כבר בילדותו המוקדמת חווה שטיינר באופן טבעי לגמרי חוויות רוחניות, וכך מה שכינה לימים "עולם הרוח" היה פתוח לפניו לגמרי . מניסיונו המר למד שעליו להסתיר חוויות אלו מפני הוריו ומפני מבוגרים אחרים . עם זאת, הוא היה מוכשר ביותר בתחומים הריאליים, בייחוד במתמטיקה . כשהיה בן תשע מצא ספר גאומטריה זרוק בכיתתו, ובמשך שבועות רבים העסיק את עצמו בשרטוט צורות, בחפיפות משולשים ובהוכחות . "משפט פיתגורס פשוט הקסים אותי [ . . . ] דרך הגאומטריה התוודעתי לראשונה אל האושר" ( 15 . Heleben, 1984, p ) , כך סיכם את אחת החוויות החזקות של ילדותו . לאחר שסיים בהצטיינות את בית הספר התיכון, הייתה זו בחירה מובנת מאליה להמשיך לטכניון בווינה . בלימודיו הצטיין שטיינר בתחומי המתמטיקה והגאומטרייה ונתן שיעורי עזר לתלמידים מתקשים . כך עזר בפרנסה להוריו, שעברו במיוחד עבורו לפרוורי וינה . בתקופת לימודיו התחבר שטיינר למשורר וההומניסט הגרמני הגדול י"ו גתה ובייחוד לכתביו המדעיים . גתה לא התפרסם בזכות עיוניו בתחומי המדע, ואלו כמעט נשכחו בימינו . שטיינר ראה בהם חלופה רוחנית ראויה להלך הנפש החומרני ששלט בזמנו בתחומי המדע . לאחר סיום לימודיו החל לעבוד בעריכת כתביו המדעיים של גתה, תחילה בווינה ואחר כך בארכיון גתה - שילר בוויימאר, ועשה זאת במשך יותר מחמש עשרה שנה, מגיל 21 ועד גיל 36 . רעיונותיו של גתה השפיעו עליו עד סוף ימיו, ואת המרכז של השקפת העולם האנתרופוסופית בדורנך שבשווייץ בחר לכנות "גתהנוֹם" ( Goetheanum ) . את ניסיונו החינוכי רכש עוד בהיותו בווינה, כאשר מייד עם סיום לימודיו החל לעבוד כמחנך בית אצל משפחה יהודית עשירה בווינה : משפחת שפכט ( Specht ) . הוא הכין את ארבעת ילדיהם לבחינות הכניסה למוסדות להשכלה גבוהה ועבד באינטנסיביות עם בנם הצעיר, שהיה ילד עם צרכים מיוחדים . אותו ילד הוסמך לאחר שנים לרפואה ומת במהלך מלחמת העולם הראשונה . שטיינר שמר על קשר חם עם בני הבית עד סוף ימיו . בשנת 1897 בהיותו בן 36 עבר שטיינר לברלין, ושם פעל ויצר בכמה מישורים . הוא נתמנה לעורכו של מגזין ספרותי וכָתַב לעיתונים ולירחונים נוספים ; שימש מרצה לפועלים בהשתלמויות ערב במעין בית ספר לעובדים ; וחשוב לא פחות – חי באינטנסיביות את חיי הבוהמה של אחת הערים התוססות של אותה תקופה . הסופר סטפן צוויג תיאר אותו כך :

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help