sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 איפה הכסף ? עדיין אינו יכול לשנות את שעות העבודה ולכפות על הפועלים שעות נוספות . תוספת השכר היא רק עבור עבודה טובה יותר ( “עבידתא שפירתא״ ) , ולא עבור זמן נוסף . לאחר מכן באים דברי החכם ריש לקיש : “פועל, בכניסתו — משלו, ביציאתו — משל בעל הבית״ . ריש לקיש עוסק בשאלת זמן ההגעה לעבודה והחזרה הביתה . על חשבון מי הזמן הזה ? בפירוש דברי ריש לקיש הוצגו דעות רבות . הנה הסברם הפשוט, שהביא תלמידו, ר׳ אבהו, כפי שנמצא במדרש תהילים — “שצריך הפועל שתזרח לו השמש בשדה במלאכתו, וצריך בעל הבית שתהא משקיע הפועל בביתו״ . כלומר, בשקיעה, בחושך, צריך הפועל להיות בביתו, לכן ה״יציאה של בעל הבית״ פירושה שיציאת הפועל לביתו תהיה על חשבון בעל הבית — המעביד ( כדי שיגיע הביתה לפני החשכה ) . והכניסה — היא הכניסה לעבודה . זה הזמן מההשכמה ועד תחילת העבודה עם הנץ החמה, שהוא על חשבון העובד . אפשר לסכם ולומר בעניין זכויות הפועלים — יש מצד חז״ל יחס של כבוד לשכרם, מזונם וזמנם של הפועלים, האנשים שענף החקלאות החשוב נשען על עבודתם . עול המיסים היהודים היו חייבים לשלם מיסים רבים לשלטונות . בארץ ישראל המיסים היו כבדים ביותר . למשל, החל משנת 70 נאלצו היהודים לשלם מס גולגולת בסך שני דינרים לכל אדם, בגיר או קטין, לכבוד מקדש יופיטר ברומא . בנוסף לכך, היה קיים מס “ארנונא״ ( זו לא הארנונה של ימינו ! ) . זהו מס שחויבו כולם לתת מתוך היבולים — תבואות, ירקות, פירות . כמו כן, היה חיוב לארח אנשי צבא רומים בבית ולספק להם את כל מבוקשם . בתלמוד הבבלי, מסכת בבא בתרא, דף ח׳, ע״א, אנו קוראים על “מס כלילא״ — מס הכתר . כאן מסופר כי ר׳ יהודה הנשיא מבקש

אוריון הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help