sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר 13 בעניין השני, עניין המזון שצריך לתת לפועלים, אנו קוראים במשנה, במסכת בבא מציעא, פרק ז', משנה א׳ : “השוכר את הפועלים . . . מקום שנהגו לזון — יזון, לספק במתיקה — יספק . הכול כמנהג המדינה״ . כלומר, המעסיק חייב לספק מזון לפועליו לפי מנהג המקום . מדובר במזון או בדברי מתיקה ( “מתיקה״ מתפרשת כדבר מתוק ויכולה לכלול פירות מתוקים כמו תמר או פירות יבשים כמו גרוגרות תאנים ) . לאחר מכן מביאה המשנה סיפור על ר׳ יוחנן בן מתיא ובנו ששכרו פועלים . האב מצהיר שהפועלים, בהיותם בני אברהם, יצחק ויעקב, ראויים לסעודה של שלמה המלך, אך מבקש מבנו להודיע להם שיקבלו פת וקטניות . הפועלים כאן רגועים . הם יודעים שיקבלו מזון במשך היום . לא כל המעבידים דאגו לפועלים כנדרש . ישנו סיפור מזעזע בתלמוד הבבלי, במסכת תענית, דף כ״ד, ע״א, על אב ובנו ששכרו פועלים . כאן עבדו הפועלים ובתום עבודת יומם היו רעבים . הבן החליט לבקש מהתאנה להבשיל פירותיה מוקדם יותר כדי לתת לפועלים משהו לאכול . הנס הזה אמנם קרה, והפועלים אכלו תאנים . האב שהגיע מאוחר יותר כעס על הבן ש״הטריח״ את האל בבקשת נס, וקילל את בנו במוות מוקדם . מעשה הנס שקרה פה מוכיח את הרעיון של חז״ל, שהדאגה למזון הפועלים, יש לה מקור שמימי . דאגה זו איננה תלויה ברצון האדם, בטוב ליבו או במנהגו . יש סמכות גבוהה יותר שתדאג להזנת הפועלים . העניין השלישי, שעות העבודה של הפועלים, מוזכר גם הוא במשנה לעיל . “השוכר את הפועלים ואמר להם להשכים ולהעריב . מקום שנהגו שלא להשכים ושלא להעריב — אינו רשאי לכופן״ . כלומר, מי ששכר פועלים, ואומר להם לבוא מוקדם יותר ( “להשכים״ ) , או לצאת מאוחר יותר מן העבודה ( “להעריב״ ) , אינו יכול לעשות זאת ולשנות את שעות העבודה במקום שאין הדבר נהוג . העניין הזה מתפתח בגמרא בתלמוד הבבלי, מסכת בבא מציעא, דף פ״ג, ע״א—ע״ב . הגמרא מבהירה שגם אם יוסיף המעביד שכר,

אוריון הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help