sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 איפה הכסף ? כאמור, הכלכלה ברובה היתה מבוססת על עבודת האדמה . העובדים בשדות, בכרמים ובמטעים היו פועלים עניים שכירי יום . רווחת הפועל הדאגה לפועלים התמקדה אצל חז״ל בנושאים : אי - הלנת שכר, מזון והשגחה על שעות העבודה . איסור הלנת שכר מקורו בתורה . בדברים כ״ד, פסוקים 14 — 15 , נאמר : “לא תעשוק שכיר עני ואביון מאחיך או מגרך אשר בארצך בשעריך . ביומו תיתן שכרו ולא תבוא עליו השמש, כי עני הוא, ואליו הוא נושא את נפשו, ולא יקרא עליך אל ה׳ והיה בך חטא״ . התורה מדגישה שני דברים : ראשית, הפועל הזה הוא עני, ושנית — השכר צריך להינתן בו ביום, כי זאת משאת נפשו ומקור חיותו של הפועל . מי שלא מצא עבודה, או ששכרו לא שולם בזמן, פשוט גווע ברעב ! הנה דבריו של ר׳ יוחנן בתלמוד הבבלי, מסכת בבא בתרא, דף צ״א, ע״ב . ר׳ יוחנן מספר, שזכור לו כי כאשר לא היו נשכרים הפועלים במזרח העיר טבריה, ורוח ממערב טבריה הביאה ריח של לחם טרי למזרח העיר, האנשים במזרח, שלא עבדו, “מריח פיתא מייתין״ . כלומר, היו מתים ברעב בהריחם את ריח הלחם שהגיע ממערב . וזוהי המצוקה הפשוטה — מי שלא עבד, לא אכל ! וכך אנו מוצאים סיפור בתלמוד הבבלי, מסכת בבא מציעא, דף פ״ג, ע״א, על סבלים שכירים ששברו חבית יין בזמן ההובלה . המעביד, רבה בר בר חנן, הולך לחכם רב ( כינויו של אבא בר איבו ) , כדי שיורה לסבלים לתת לו את בגדיהם כפיצוי על היין שאיבדו לו . רב אוסר עליו לקחת את בגדיהם . או אז, רבה בר בר חנן מסרב לשלם את שכרם . הסבלים אומרים לרב שהם עניים, רעבים, ואין להם מה לאכול . רב מורה למעביד לתת להם את שכרם . הוא מסביר למעביד כי בכך הוא, המעביד, הולך בדרך טובים וצדיקים . אפשר לראות את ההעדפה שעושה רב לטובת רווחת הפועלים הרעבים על פני המעביד בעל היין . זהו היחס הרצוי בעיני חז״ל כלפי פועלים .

אוריון הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help