sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה 13 הדיון בהפקות ממשיות של המחזה ( 33 10, : Milhous and Hume ) . בחינת ההפקות השונות בחיבור שלפניכם עושה שימוש בכלים של ניתוח המופע ( Performance Analysis ) , הסמיוטיקה של התיאטרון בגרסתה החברתית ( sociosemiotics ) וכן מתחום ההיסטוריוגרפיה של התיאטרון, ובעיקר מן האסכולה הפוסט פוזיטיביסטית . לפי גישה זו, לא ניתן לנתק את יצירת התיאטרון מקונטקסט חברתי ופוליטי ספציפי . היא מדגישה את מידת הסובייקטיביות של כל מחבר דוקומנט היסטורי, ורואה תמיד את ההצגות השונות כתוצרים חברתיים שבהם ניתנת לצופה הזדמנות להגדיר עצמו כאינדיבידואל וכקולקטיב גם יחד . משום כך, נבדק תמיד האירוע התיאטרוני בתוך המרחב החברתי-תרבותי שבתוכו התקיים, “טקסט בתוך קונטקסט“ . הפוסט-פוזיטיביזם מכיר בקיומם של אובייקטים לא נצפים, כגון מחשבות, רגשות וחוויות לצד אובייקטים נצפים, ורואה את האדם כשותף אקטיבי ביצירת החוויה, על ידי כך שהוא מעניק משמעויות סובייקטיביות לעצמו ולעולם . המחקר שלהלן מתייחס אל ההפקות השונות של “אוכלים“ ושל “כתר בראש“ כאל טקסטים שיש לבחון על רקע הנסיבות הספציפיות של זמן ומקום חיבורם : ישראל של שנות ה- 70 וה- 80 ( זו שלאחר השיבה אל מרחבי ארץ התנ“ך, ב- 1967 ) , 6 לפיכך, בין ומתוך מודעות גבוהה לסובייקטיביות של מחברם ויוצריהם . השאלות המרכזיות בסעיף זה : מתי ובאילו נסיבות חברתיות ופוליטיות זכו “כתר בראש“ ו“אוכלים“ להעלאה מחודשת ? ( תוך שימת לב לעובדה כי משניהם עולה ביקורת חריפה על מנהיגים, מחטפים פוליטיים, ומידה לא מבוטלת של צביעות, האופיינית לשיח הדתי והפוליטי בישראל ) , מה התחולל במעבר מן הטקסט הכתוב ( הדיסקורסיבי ) אל הביצוע התיאטרוני ( הפרפורמטיבי ) ? מה עיקרה של תפיסת הבימוי בכל אחת מההפקות וכיצד השלימה / תרמה / סתרה את המחזה הכתוב ? ( שבתאי עצמו היה מעורב רק בהפקה הראשונה של כל אחד משני המחזות . הוא נפטר ב- 1981 , וההפקות הבאות נוצרו אחרי מותו ) , מהם עיקרי המימוש הבימתי של החומר ומאפייניהם העיקריים של העיצוב והביצוע בכל הפקה והפקה, ובאיזו מידה התכתבו ההפקות הללו זו עם זו ? דגש מיוחד 6 גם יתר המחזות הנדונים בספר זה ( “עסקים“, “אהבה“ ו“מלכות“ ) נכתבו בעשור שלאחר מלחמת ששת הימים .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help