sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 עולם ללא אשמים הישג זה ראוי לציון משום שבדברי ימי התיאטרון הישראלי ( והעולמי, במידה רבה ) כמעט שלא נרשמה הצלחה קהלית למחזות מקראיים . עיון ברשימת ההפקות של מחזות אלו בארץ ובנתונים המספריים לגבי הרצותיהם מעלה כי מרביתם הופקו רק פעם אחת ויחידה, לא זכו להאריך ימים על הבמות, והיו לכישלונות קופתיים . רק שלושה מחזות מקראיים זכו במקומותינו להעלאה חוזרת ונשנית, בתקופות שונות, באכסניות מגוונות ובידיהם של במאים ויוצרים מתחלפים : “אכזר מכל המלך“ מאת נסים אלוני ( ארבעה ביצועים עד כה ) , “אוכלים“ ו“כתר בראש“ מאת יעקב שבתאי ( שלושה ביצועים כל אחד . לגבי “כתר בראש“, המדובר בשני 1 ביצועים בימתיים, לצד עיבוד טלוויזיוני ) . הפקות חוזרות למחזה ישראלי ( לא כל שכן, מקראי ) , ובהצלחה מרובה, אינן עניין של מה בכך . בין שלושת המחזות, המככבים בראש הרשימה, ניתן לזהות קווי דמיון תמטיים וסגנוניים ניכרים . הם בוימו ובוצעו בידי יוצרים חילונים ושניים מהם אף חולקים, כאמור, מחבר משותף — יעקב שבתאי . לפיכך, יותר מכל מחזאי ישראלי אחר שפנה למחוזות התנ“ך, זכה שבתאי בהבעת אמון חוזרת ונשנית בטקסטים שלו מצדן של הנהלות אמנותיות מתחלפות בתיאטראות השונים ולהתקבלות אוהדת בקרב הקהל . הוא אפוא המצליח ביותר מבין המחזאים הישראלים שעסקו במקרא, מי שככל הנראה “פיצח את השיטה“ להבאת התנ“ך ולהנגשתו לקהל הצופים של התיאטרון הישראלי, האיש שהפך מחזאות שנכתבה 2 בעקבות הקנון המקראי לקנונית בזכות עצמה . המחקר שלפניכם מבקש להתחקות אחר הצלחה זו של שבתאי, לנתח את הדגם המחזאי שהעמיד ולחלץ מסקנות בדבר התמודדות תיאטרונית 1 כוונתי למחזות דרמטיים מקוריים בלבד, ולא למחזות-זמר דוגמת “שלמה המלך ושלמי הסנדלר“ או “יוסף וכתונת הפסים המשגעת“, שזכו אף הם לביצועים אחדים . “שלמה המלך ושלמי הסנדלר“ אף נסמך יותר על מקורות בתר-מקראיים מאשר על התנ“ך עצמו . כמו כן, הכוונה להפקות במסגרת רפרטוארית-ממוסדת בלבד, ולא במסגרות סטודנטיאליות, קבוצות חובבים, הפקות פרינג‘ וכיוצא בזה . 2 סוגיית ההתקבלות בקרב הקהל הרחב היא זו שמבדילה בין אלוני לשבתאי . שניהם זכו בדרך כלל בשבחי הביקורת, אבל במבחן הקהל הרחב נחל אלוני, כמעט בכל הפעמים, תבוסה מרה . יצירתו של שבתאי אמנם נתקלה פה ושם בכיסי-התנגדות ( כפי שנראה, למשל, בדיוננו בשידור “כתר בראש“ בטלוויזיה ) , אולם זו נותרה תמיד בשוליים, כחריגה מן הטון הכללי האוהד .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help