sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הפוליטיקה של הקורבנוּת 11 לבין חוסר אותנטיות ) בגידה ( במונחים דיכוטומיים, הן מהבחינה האתית והן מהבחינה התיאולוגית . הגות זאת מבנָה את היחס לישראל, מבחוץ אך גם מבפנים, במונחים של שתי דרכי תגובה מוציאות הדדית : תמיכה בלתי מסויגת בישראל, או חתירה תחת זכות קיומה של מדינת ישראל . הביטוי המעשי של הגות זאת הוא בכך שהיא תופשת כל ביקורת על הפוליטיקה של מדינת ישראל כחתרנית וכבלתי לגיטימית . לאחרונה תפישה זו גולשת מהשיח הפוליטי 28 ביטוי זה הופך בשנים האחרונות הציבורי ומאיימת גם על השיח האקדמי . לאחד מנדבכיה של הזהות הקולקטיבית הישראלית – יהודית . במשך השנים התקיימו בישראל תהליכים אשר נופלים בגדרי ההגדרות המשפטיות של תיקון עוולות היסטוריות . השואה והסכסוך הפלסטיני – ישראלי משמשים להם רקע עשיר . בעוד שישראל היא קורבן של עוולות גרמניה הנאצית, היא נתפסת כתוקפן על ידי הפלסטינים ועל ידי תובעים אחרים 29 כל הסכם שלום או תהליך פתרון קונפליקטים עם הפלסטינים יהיה מבפנים . כרוך כנראה בצורה זו או אחרת בתשלום פיצויים או בהשבה על ידי הצדדים . ישראל היא מקרה מאתגר במיוחד לבחינה של תיקון עוולות היסטוריות, וזאת משתי סיבות עיקריות . ראשית, בבסיסה של העמדה הישראלית הרשמית, שעמה מזדהים ישראלים רבים, קיימת תפישה דיכוטומית פשטנית של עולם שבו קורבנות ניצבים אל מול תוקפנים . ישראל מאמצת את תפקיד הקורבן, היא נאחזת בו כמגן מפני האשמות בתוקפנות . תפישה דיכוטומית זו אינה מכירה בדינמיות של תפקידים אלו ובאפשרות החילוף ביניהם . אולם היותה של קהילה קורבן עוולה בעבר איננה מזכה אותה מאשמה כתוקפן ואינה 31 אשר מתארת את 30 אניטה שפירא,מעניקה לה חסינות מפני הגדרתה כתוקפן . התפתחות האתוס האופנסיבי שאפיין את חיי היהודים ביישוב בפלשתינה – א"י לפני השואה, חושפת את קצה הקרחון של המורכבות העומדת בבסיסם של יחסי תוקפן – קורבן בהקשר הישראלי . שנית, מחקר זה מציע תובנות על אודות יכולתה של קהילת קורבנות בלתי מפויסת להתגבר על הסבל שלה . האם הקורבנות צופים אל פני העתיד ומסוגלים להרפות מצערם או האם הם מטפחים אותו, עושים בו שימוש פוליטי והופכים בעצמם לתוקפן ? יתרה מזאת, האם קורבנות מסוגלים להתעלות מעל קורבנוּתם ולתקן עוולות שהם עצמם גרמו לאחרים ? שאלות חשובות רבות עולות בהקשר של יחסי הגומלין בין תפקידי התוקפן והקורבן, רמות הניתוח, התהליכים והשפעותיהם ההדדיות . ישראל היא מקרה יוצא דופן, בהיותה מעורבת בו – זמנית בתהליכי תיקון עוולות בעבר, בהווה ובעתיד בתפקידי התוקפן והקורבן .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help