sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הסרת הקסם מהעולם הפער ההולך ומתחוור בין תגליותיהם האסטרונומיות לבין מחשבת הפילוסופיה הסכולסטית המסורתית, השלושה עיצבו מושגים 7 על מנת לבסס מדעיים חדשים והגדירו את יחסיהם לתיאולוגיה . את מדע האסטרונומיה על יסודות חדשים הם טענו שכתבי הקודש כלל לא התכוונו לתאר את תופעות העולם . מכאן שלתיאולוגיה אין כל תפקיד בהערכת טיעונים אסטרונומיים, כגון התפיסה ההליוצנטרית של קופרניקוס . חלוצים אלה של המדע המודרני סירבו להעניק כל קדימות לשיקולים תיאולוגיים בהסבר ופירוש של תופעות אסטרונומיות . הם טענו שמדע האסטרונומיה לא צריך להיות מוגדר כ"שפחת התיאולוגיה", אלא כמדע שבידו הסמכות לדבר בשם הטבע . הם כולם הודו שככל שדנים בעניינים אלוהיים, התיאולוגיה היא אכן עליונה ביחס לשאר המדעים בהסבירה את ענייני הגאולה והישועה של בני האדם . אולם ביחס לתופעות הטבע, מעמדה המסורתי שוב אינו מובטח לאור התגליות האסטרונומיות החדשות . תיאולוגיה עוסקת בעניינים טרנסצנדנטיים, שעה שהמדע עוסק בעניינים ארציים ; הראשונה עניינה גאולה, ואילו השני, הסברת הטבע . עליית הפילוסופיה החדשה של הטבע הייתה שלובה הדוקות עם הפילוסופיה של הרנסנס והרפורמציה הפרוטסטנטית . המושג "הפילוסופיה של הרנסנס" מתייחס "לפעילות הפילוסופית שהייתה קיימת בעולם שבו הלטינית שימשה כשפה התרבותית מהעידן של אוקם [ 1349 - 1280 William Ockham, ] ועד לשינויים שעשו בייקון 8 אחד הציונים [ 1626 - 1561 Francis Bacon, ] , דקרט ובני דורם" . 7 . על צמיחת הדימוי החדש של היקום במחשבת הרנסנס ובעת החדשה, ראו Miguel A . Granada , " New Visions of the Cosmos", in : The Cambridge Companion to Renaissance Philosophy, pp . 270 - 286 Charles B . Schmitt and Quentin Skinner , " Introduction", in : The . 8 Cambridge History of Renaissance Philosophy, eds . Schmitt and Skinner Cambridge : Cambridge Univ . Press, 1988 ) , p . 5 (

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help