sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הסרת הקסם מהעולם נחשבה התיאולוגיה כאמור ל"מלכת המדעים" או "מדע המדעים" . הפרק הראשון מתאר את השקפת העולם של ימי הביניים אשר בה עולם הטבע נתפס כמסמל מציאות רוחנית עליונה הנמצאת מעבר לו . בטיפולוגיה זו של הטבע, זה האחרון מבטא את תפארת אלוהים ומשקף אמיתות קדושות ורוחניות . מכאן גם נובעת האמונה ב"שרשרת ההוויה הגדולה" ( scala naturae ) , כלומר ההשקפה שהעולם מהווה שרשרת ארוכה של דברים קטנים כגדולים, אשר מעמדם בהיררכיה הגדולה של היישים בעולם נקבע לאור מידת קירבתם לאלוהים . ההשקפה המקובלת הייתה ש"תיאטרון העולם" ( Theatrum Mundi ) נוצר על ידי הבורא להיות בבחינת ראי ומראה לתפארת קדושתו . לכן התייחסו התיאולוגים לעולם הטבע כתיאטרון רחב ממדים המאפשר להתבונן ביופי אלוהים . ז'אן קלווין ( 1564 - 1509 ) , הרפורמטור הפרוטסטנטי, קבע לדוגמה שכל העולם ויופיו מהווים את הבמה או התיאטרון ל"תפארת אלוהים 3 הקדושה" ( Theatrum Dei Gloria ) . עם זאת, בראשית העת החדשה התחוללה תמורה מפליגה במסורת הנוצרית המקובלת ביחס לשאלה מי יכול לדבר בשם הטבע ומי הוסמך והופקד כנאמן לקרוא את מחשבת אלוהים ( mens Dei ) בבריאה . תמורה מרחיקת לכת זו הייתה קשורה באורח 4 שעה שעלתה בלתי נפרד לצמיחת פילוסופיית הטבע המודרנית . קרנה של השיטה המדעית הניסויית והמתמטית, התיאולוגיה הסכולסטית וכתבי הקודש כמקור לסמכות ביחס לעולם התופעות של הטבע איבדו את מעמדם המסורתי כמדריכים העיקריים, אם 3 . Calvin, Commentary on Hebrew , 11 : 3, quoted in : Belden Lane, "Spirituality as the Performance of Desire", Spiritus : AJournal of Christian Spirituality 1 ( 2001 ) : 13 4 . על המדע החדש של הטבע, ראו Brian Baigrie , " The New Science : Kepler, Galileo, Mersenne", in : ACompanion to Early Modern Philosophy, ed . Steven Nadler ( Malden, Mass . : Blackwell, 2002 ) , pp . 45 - 59

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help