sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הַדְּבוֹרים של הבלתי נראה היא דרכו המתמירה של היוצר . נגינתו של אורפאוס אינה מחרישה את קול שירת הסירנות ( לשם כך די היה בהקמת רעש ) , כי אם מתמירה את קולן לנגינה שאינה מסוכנת עוד ; להיפך, היא נפלאה מכל נגינה אחרת . בדומה לדימוי שבו השתמש רילקה, סיפור זה אודות אורפאוס, גדול האומנים של המרחב המיתולוגי, מתאר את היצירה כמרחב מתווך ומתמיר בין הנראה לבלתי נראה, ובניסוח שבו ייעשה שימוש בספר זה - בין מודעות האגו לבין הלא-מודע האישי והקולקטיבי . אחת התרומות המרכזיות של ק . ג . יונג ואריך נוימן לשיח הפסיכואנליטי עוסקת בחקר הזיקה שבין הלא-מודע לבין המודע - זיקה המתקיימת במרחב הביניים אותו תיאר רילקה כ"חלת הדבש של הבלתי הנראה", והוא אותו מרחב המכונן על ידי אורפאוס המנגן . לצד עיסוקם במרחב המפגש שבין המודע ללא-מודע, הרחיבו השניים את הגדרת הגבולות של הלא-מודע ועסקו במפגש המתקיים בו בין האישי לעל-אישי . ליצירה האמנותית בכלל, והשירה בפרט, מקום מרכזי במערכת היחסים שבין המודע, הלא- מודע והלא-מודע הקולקטיבי, וזאת כחלק מתהליך ההתפתחות האנושית שאותה כינו "אינדיבידואציה" ושני מנגנונים מרכזיים התומכים בה - "הפונקציה הטרנסצנדנטית" וה"צנטרוברסיה" . בספר זה אני מתחקה אחר הדרכים השונות שבהן פועלת השירה בשירות האינדיבידואציה באמצעות אנליזה טקסטואלית של שלושה משוררים : פרננדו פסואה, אלחנדרה פיסארניק וריינר מריה רילקה . לכל אחד מהם מוקדש פרק בספר . שאלתי המרכזית נוגעת למקורותיו הנפשיים של תהליך כתיבת השירה - מנין נובעת השירה ומה היא מאפשרת ? בפרק העוסק בשירת המשורר הפורטוגלי פרננדו פסואה ( 1888 - 1935 ) נבחנת כתיבתו המבוססת על הטרונימים - משוררים שיצר ולכל אחד מהם ביוגרפיה, גוף יצירה וסגנון משלו - כביטוי לתפקודם של קומפלקסים יצירתיים אוטונומיים שביכולתם

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help