sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 דיאלוג עם אלוהים 3 בין אמונה לתבונה נבע מתביעת הבלעדיות על אמת אבסולוטית . נהוג להעמיד את מחשבת ימי הביניים על שלוש גישות מרכזיות בשאלת היחס בין אמונה לתבונה : ( 1 ) הגישה הרציונלית ; ( 2 ) הגישה האנטי-רציונלית ; ( 3 ) הגישה הא-רציונלית, המכונה מיסטית . הגישה הראשונה מדברת על גשר בין תבונה לאמונה, כלומר, שאמִתות העולם הנגזרות מהתבונה תואמות, לעתים זהות, לאמת בכתבי הקודש ; הגישה השנייה שוללת את מסקנות העיון התבוני ומחייבת את בלעדיות האמונה, והגישה השלישית משלבת ידיעה חווייתית בלתי אמצעית של מהות האלוהים עם פרקטיקות 4 תאורגיות ( כלומר, פעילות בעלת אופי מאגי או על-טבעי ) . כל גישה ביקשה לעצמה סמכות בלעדית לפרשנות עקרונות היסוד של האמונה ומתן הסבר לטבע העולם והטבע האנושי . "הילולת הפרשנות", מצב שבו כל אחד יכול לפרש את ההתגלות האלוהית כראות עיניו, עלולה לייתר את הצורך בגוף מתווך בין האדם לאלוהים . מגמה זו לוותה בתחושה שעולמו הרוחני והגשמי של האדם נידון לאבדון בלא תיווכה של המסורת "הנכונה" . שלוש הגישות אחוזות זו בזו בסבך היסטורי ואינן חדלות להגדיר את עצמן זו לעומת זו . מורכבות דומה אפשר למצוא כאשר אנו מתבוננים בוויכוח מפרספקטיבה בין-דתית : העיסוק האינטנסיבי בשלוש הדתות המונותאיסטיות לשם כינונה של מסורת אידאולוגית אחת ולתיחום גבולותיה עמד בסימן מגעים, קשרים והשפעה הדדית של מערכות ומושגים מתחרים . אמנם תהליך זה כלל מאבק, שלילה 3 . עבור התאולוגים של ימי הביניים המוקדמים, הקיום האלוהי הונח כמובן מאליו ובלא עוררין . הנחת קיומו אינה מוכחת בנימוקים או בטיעונים, והיא מחדדת את ההבדלים בין ראשית ימי הביניים לתקופה מאוחרת יותר . 4 . זו הבחנה תאורטית, שכן למעשה, אין פילוסוף או תאולוג ימי ביניימי המתאימים באופן בלעדי למסורת בודדת אחת .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help