sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 עידית שקד ספר זה מטרתו לערוך דיון רציונלי בא-רציונלי . במרכזו שני הוגים : שלמה אבן גבירול ויוהנס סקוטוס אריגנה . אבן גבירול הוא בן המאה ה- ,11 ילד הפלא של שירת ספרד, פרשן ופילוסוף, מחברו של מקור חיים ( Fons Vitae ) , אדם של סתירות וניגודים . אריגנה ( Eriugena ) הוא בן המאה ה- ,9 תאולוג ופילוסוף נוצרי, לוגיקן ומתרגם, יועץ ומורה בחצר הקיסרות הקרולינגית, מחברו של על חלוקת הטבע ( De Divisione Naturae ) . הספרים מקור חיים ו על חלוקת הטבע מעצבים מודלים רציונליים של אוניו-מיסטיקה - התאחדות שכלית עם אלוהים . אין הם מייצגים הבנה מקובלת של מיסטיקה, כשם שאינם מייצגים גישה מקובלת של חשיבה רציונלית . השאלה שתלווה אותנו לאורכו של הדיון היא, האם השאיפה לאוניו-מיסטיקה מתממשת בהם הלכה למעשה או שמא היא בגדר כמיהה בלבד ? בסוגיה זו הדעות חלוקות ; מחד גיסא, הודגשה גישתם הרציונלית של שני הספרים ; פרשנות רציונלית ייחסה לביטויי האקסטזה והאיחוד המיסטי המופיעים בספרים ערך מטפורי שאין לקבלו כלשונו . מאידך גיסא, נטען ששני הספרים מציעים ייצוג מורכב של מיסטיקה רציונלית . להערכתי, פרשנות מיסטית-רציונלית נאמנה יותר לטקסט . לאורה אטען שהספרים מציגים מופת של חיי עיון וזיכוך הנפש, שעיקרם חקירה תבונית כמפתח לידיעה ולהכרת המציאות, כדרך לקיום דיאלוג עם אלוהים וכתנאי לאוניו-מיסטיקה . על כן גבירול ואריגנה הם מיסטיקנים של התבונה . הפרשנות המוצעת בספר מבקשת להבין את הפרויקט הפילוסופי של אבן גבירול ואריגנה כפריצת התהום המפרידה בין דיבור למעשה, כלומר, לא כשיטה תאורטית מופשטת אלא כדרך חיים . שאלת היחס בין ההתגלות לבין צורות ידע אחרות שבה ועלתה תכופות בימי הביניים, ואופיו של הדיון התאולוגי בשאלת היחס

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help