sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 ישי מבורך ומכסים את ערוות האב ; משאירים אותו לנפשו עד אשר יקיץ מערפול חושיו : וַיִּקַּח שֵם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה וַיָּשִימוּ עַל שְכֶם שְנֵיהֶם וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ ( שם, כג ) . נח אכן מקיץ ומברך בברכת ברוך את המכסים ובקללת ארור עד קץ הימים את מסיט הווילון שהביט נכוחה : וַיִּיקֶץ נֹחַמִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶר עָשָה לוֹ בְנוֹ הַקָּטָן . וַיֹּאמֶר אָרוּר כְנָעַן [ בן חָם ] עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו . וַיֹּאמֶר בָרוּךְ ה' אֱלֹהֵי שֵם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ . יַפְתְאֱלֹהִים לְיֶפֶת וְיִשְכֹן בְאָהֳלֵי שֵם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ ( שם, כד - כה ) . אם כן, את מעשהו של חָם יש לקרוא בפשטות כחטא המבט שלא הוסט, ולא בהכרח כפי שמציינים חלק מן הפרשנים, כחטא בעל 6 זאת משום שהחטא היסודי בכל אופי מיני של בעילה אסורה . הקשור לאב נעוץ במבט קל הראש אשר מביט נכוחה במקום החולשה-בושה שעליו יש לגונן . זאת הבינו שֵם ויפת . זאת הבינו הכוהנים והלוויים במשכן ; שעליהם להסיט את מבטם ולהפנות את פניהם, לא משום יראת האור המסמא והממית ולא מפחד המוות אל מול הנשגב, אלא להפך . משום החולשה וחוסר האונים שנחשפים למבט של הבן ; למבט של המאמין-כוהן . כללו של דבר, אוהל מועד, ממש כמו אוהלו של נח, הוא מקום שבו ישנה חרפה . שם מיוצג חוסר האונים . לפיכך, לא הנשגב אשר שכיסו בו את נח למצוות ציצית . מצווה זו קשורה לצבע התכלת של הבגד שכיסה את ארון העדות, "ופרסו בגד כליל תכלת", וכך גם בציווי על הציצית כתוב : "וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָנָף פְּתִיל תְכֵלֶת" ( במדבר טו, לח ) . ראו להלן עוד פיתוח של קישור זה . 6 . גם בנימיני ב צחוק אברהם מציע לקרוא את מעשהו של חָם כחטא המבט שלא הוסט .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help