sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 ארון העדות ב . לאחר סערת מי המבול ועבור ימים רבים של ציפייה עד שייבשו המים מעל הארץ, פסוקי התורה מספרים את הקורות עם נח ומשפחתו לאחר צאתם מן התיבה : וַיִּהְיוּ בְנֵי נֹחַהַיֹּצְאִים מִן הַתֵבָה שֵם וְחָם וָיָפֶת וְחָם הוּא אֲבִי כְנָעַן . שְלשָה אֵלֶה בְנֵי נֹחַוּמֵאֵלֶה נָפְצָה כָל הָאָרֶץ . וַיָּחֶל נֹחַאִיש הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָרֶם . וַיֵּשְתְמִן הַיַּיִן וַיִּשְכָר וַיִּתְגַל בְתוֹךְ אָהֳלֹה ( בראשית ט, יח - כא ) . 4 נח עובד את האדמה, נוטע כרם, שותה ומשתכר . כתוצאה מכך הוא מתגלגל גלוי וחסר הגנות באוהלו ונופל לתרדמה עמוקה . הבן חָם, כנראה לאחר שהוא שמע את בִרבור ולהג הגילופין של האב השיכור - את הביזיון וקלות הראש - מגיע ונעמד בפתחו של האוהל תוך שהוא מסיט את וילון הכניסה, והנה הוא רואה את אביו מוטל פרקדן . או אז מבטו של הבן ננעץ במבושיו של אביו, וכמופתע מכך שאכן יש לאב מה להסתיר ולהגן עליו - שיש לו במה להתבזות ולהתקלות - אץ בן זה אל שאר שני אחיו אשר עומדים מבחוץ ומספר להם את הגילוי המסעיר : וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו וַיַּגֵד לִשְנֵי אֶחָיו בַחוּץ ( שם, כב ) . גם האחים שֵם ויפת פונים מיד אל האוהל - אוהל מועד - אולם בניגוד לחָם הם נוטלים שמלה-פרוכת ( "בגד כליל תכלת", כפי 5 , וכמו הכוהנים במשכן פוסעים אחורנית שמאותת על כך המדרש ) 4 . הדרך הפרשנית שאני נוקט כאן הושפעה מהפרשנות המעמיקה לסיפור נֹח של יצחק בנימיני, צחוק אברהם : פירוש לספר בראשית כתיאולוגיה ביקורתית , תל אביב : רסלינג, 2011 . 5 . לא מפתיע לראות כי המובא ב פירוש רש"י על אירוע הכיסוי של נח קושר בין אירוע זה לכיסוי הארון במשכן : "ויקח שֵם את השמלה - לכך זכו בניו [ של שֵם ] לטלית של ציצית" . כלומר המדרש שמביא רש"י קושר בין הבגד

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help