sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 א ג ד ה ל מ ע ש ה יכולה לשרטט . מה יתרחש בלבו ובמוחו של אדם בזמן התפילה ? למה יתכוון אחרי שעשה את כל הפעולות הרצויות ליצירת התנאים הנאותים לכוונה ? כאן הוא נזקק לאגדה שתנחה אותו . בדומה לזה, ההלכה ציוותה על הבן לכבד את אביו ואת אמו באמצעות פעולות מעשיות מוגדרות : "מאכילו ומשקהו, מלבישו ומנעילו", אולם כדי למלא אחר מצוות הכבוד בשלמותה צריך לדייק ולכוון : אמו של ר' ישמעאל רצתה לרחוץ את רגליו ולשתות את המים, והוא נרתע מכך בצדק, כי לפי הנורמות המקובלות, אין זה כבוד אלא ביזיון . אמרו לו חכמים : הואיל וזהו רצונה זהו כבודה . כלומר, לא המעשה ההלכתי החיצוני עיקר, אלא התוכן הפנימי עיקר . רק בעזרת מאמרי האגדה וסיפוריה, כפי שעוצבו וסודרו במהלכה של סוגיית כיבוד אב ואם שבתלמוד, ניתן לכוון את הרגישות של הבן כך שיידע לזהות את רצון ההורים ולמלאו בדרך של כבוד . והוא הדין כמובן גם ביחסו של אדם לרעייתו ולבניו, הנדונים בפרקים האחרונים . הרמב"ן בפירושו למצוות "קדושים תהיו" הראה שיכול אדם לחיות על-פי ההלכה ולהיות "נבל ברשות התורה" . 2 דהיינו, אדם ש"אין לו בעולמו אלא ד' אמות של הלכה בלבד", 3 לא יאכל מאכלות אסורים אבל יכול להיות עסוק באכילה בהמית וגסה כל ימיו . הוא לא יחלל שבת, אבל שבתו תהיה נעדרת כל ממד של קדושה . כדי לסתום את הפירצה הזאת ציוותה התורה "קדושים תהיו" וחייבה בכך חיים של קדושה, מעבר לקיום ההלכה ככתבה . החולקים על הרמב"ן ושאינם מקבלים את פירושו למצוות "קדושים תהיו", יטענו שהתוכן של הקדושה מצוי בתוכה של כל מצווה ומצווה בפני עצמה ואינו מצריך מצווה נוספת מיוחדת . אם האגדה מהווה חלק בלתי נפרד מן המהות של המצווה, וההלכה איננה עומדת בנפרד מן התכנים והמשמעויות של המצווה, אזי אבדה לו לנבל ממילא הרשות מן התורה . כוונתנו אם כן להצביע בספר זה על תפקידה של האגדה בהבנת המצוות המעשיות לאשורן . במקומות שבהם יש צורך באגדה כדי להנחות את המעשה, אנו מוצאים בגמרא חטיבות אגדיות המכילות דרשות וסיפורים, המפרטות את התכנים הרעיוניים ודרכי ההתנהגות הראויות . בכל אחד מפרקי הספר נעסוק בסוגיה מן התלמוד הבבלי, המקיפה נושא מרכזי אחד ופורסת יריעה משולבת של הלכות ודברי אגדה . ההצמדות לסוגיות היא הדרך הטובה להפגש עם הפרטים וגם עם המכלול כולו, ולהאזין להגיונו הפנימי של התלמוד מבלי ללכת שבי אחרי תבניות חשיבה שאנו מביאים איתנו מן החוץ .

ספריית אלינר

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help